Industri satt på undantag

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-09

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det kärvar i förhandlingarna mellan Volvo och staten. Därför står pengar som skulle behövas för att utveckla morgondagens bränslesnåla och miljövänligare Volvobilar kvar på kontot hos Europeiska investeringsbanken, EIB.

Det är nästan en månad sedan banken sa ja till ett lån på två miljarder kronor till Volvo personvagnar. Lånet skulle, precis som de pengar andra biltillverkare i Europa fått låna, användas för att ställa om produktionen.

Ett hinder återstod: statliga garantier för pengarna. Den svenska regeringen hade försäkrat att det skulle ordna sig, förklarade EIB.

Uppdraget att klara ut detaljerna gick till Riksgäldskontoret, och där står vi i dag.

–?Vi förhandlar inom de ramar och enligt de beslut som regeringen har fattat, säger Marja Lång på Riksgälden till Ekot.

På Volvo PV tycker man att statens förhandlare inte begriper hur fordonsindustrin fungerar.

Förmodligen är det rätt i båda fallen.

Det tycks nämligen inte bara vara tjänstemännen på Riksgälden som har svårt att förstå villkoren på den globala fordonsmarknaden. Det gäller också regeringen, och inte minst näringsminister Maud Olofsson.

När signalerna om dagens allvarliga kris började komma i början av sommaren var det svårt att spåra någon oro hos Olofsson. Hon förklarade muntert att Volvo måste möta ”kundernas krav”.

Volvos problem berodde enligt närings­ministern kort sagt på att företaget bygger fel bilar. Några statliga insatser fanns då inte ens på kartan.

Det har förändrats. Före jul presenterade Maud Olofsson och Anders Borg ett industristödspaket med imponerande siffror men krångliga regler. Mycket av stödet lär aldrig bli utnyttjat.

Vad som däremot inte har förändrats är näringsministerns kritiskt recenserande roll i förhållande till traditionella industrier.

I mitten av mars kallade Maud Olofsson till presskonferens för att berätta att förhandlingarna med Saabs ägare General Motors hade strandat. Olofsson sparade inte på krutet. Hon dömde i princip ut Saabs framtid som biltillverkare.

Sedan dess har Saab – vid sidan av vikande försäljning, rekonstruktion och ägarproblem – tvingats kämpa mot näringsdepartementets beröringsskräck. Blotta möjligheten att staten till sist skulle tvingas lösa in panten och bli ägare till Saab har hittills hindrat företaget från att söka lån i EIB.

–?Om vi haft en annan regering hade den nog handlat på ett annat sätt, sa den ansvariga för Saabs samhällskontakter, Anna Petre, till E24 inför måndagens borgenärsmöte.

Ett försiktigt sätt att uttrycka att dagens regering inte längre ser den svenska exportindustrin som ett nationellt intresse värt att försvara.

Det var länge sedan en svensk finansminister kunde säga: ”Det som är bra för Volvo är bra för Sverige”.

Följ ämnen i artikeln