Mardrömmen om Jerusalem

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-01

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Bokmässan i Göteborg pågår för fullt. Tiotusentals människor vankar omkring i mässhallen för att lyssna till författare och kulturdebattörer.

När jag kommer upp till kongressalen för att lyssna på en diskussion med temat Drömmen om Jerusalem ringlar sig kön lång. Intresset för Israel-Palestina-konflikten är uppenbarligen stort hos svenska folket.

Det får vi tacka Svenska kyrkan för som med sin pågående HOPP-kampanj (Häv Ockupationen av Palestina) bidrar till folkupplysning och engagemang i vår tids utrikespolitiska ödesfråga.

Jerusalemfararna från det lilla Dala-samhället Nås, odödliggjorda av Selma Lagerlöf, bar på drömmen om Jerusalem. En svensk-amerikansk predikant i Chicago hade övertygat dem om att Jesus snart skulle komma tillbaka till Oljeberget. De måste därför snabbt lämna Sverige och fara till det heliga landet. 1896 utvandrar 37 personer från Nås socken.

”Drivkraften var drömmen om Jerusalem, en stad av guld och pärlemor, men också lika mycket skräcken för att hamna i helvetet vid den yttersta dagen”, säger författaren och fotografen Mia Gröndahl som just kommit ut med boken”Drömmen om Jerusalem”. Det är en fascinerande berättelse om Nås-svens-karna och deras barn som sedermera kom att bli några av Palestinas främsta fotografer.

Jerusalemfararna hamnade i en ”religiös diktatur”, som Gröndahl beskriver sekten under ledning av Anna Spafford. Hon bestämde att gruppen skulle kallas ”American Colony” och själv skulle hon kallas ”Mother”. Likheterna med vår tids ”Knutby” är påtagliga.

I 36 år slavade svenskarna i Moder Spaffords hårt styrda sekt. De skänkte allt de ägde till ”kolonin”.

I dag ligger ett av östra Jerusalems finaste hotell – American Colony Hotel – på sektens område. Jag har bott där och sett fotografier från Nås-svenskarna hänga på väggarna i denna orientaliska byggnad. Vad har Nås-sekten med debatten om Mellanöstern att göra? Faktiskt en hel del. Inom den kristna fundamentalismen i dag finns samma sorts förvridna teologiska idé om att när Stor-Israel bildats och alla judar kommit dit så ska Jesus återvända.

”De kristna sionisterna i USA utgörs av en grupp på cirka 20 miljoner människor som har rätt stort inflytande över Bush-administrationen”, säger Cecilia Uddén, mångårig korrespondent i Mellanöstern och USA.

Hon vill dock varna för att tolka in allt som Bush gör i det religiösa mönstret.

”Demokratiseringsargumentet är nog trots allt starkare än den kristna sionismen i amerikansk utrikespolitik”, menar Uddén.

Författaren Jan Guillou påminner om att Bush använder just det religiösa språkbruket med ord som ”korståg” mot den islamska världen.

”När Sovjet bröt samman och ondskans imperium inte längre fanns tvingades västmakterna att fråga sig vad de nu skulle ha kärnvapensystemen till”, säger Guillou.

Västledarna uppfann en ny fiende: islam.

Bilden av muslimerna som ”the bad guys” basuneras ut dagligen i amerikanska medier. Demoniseringen av muslimerna ser Guillou som upptakten till en andra korstågs-period. Det heliga kriget har startat. Drömmen om Jerusalem ter sig i dag som en mardröm.

Helle Klein

Följ ämnen i artikeln