Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Elcykelbidrag och rut-avdrag är nästan samma sak

Slopad premie stänger butiker

Finansmarknadsminister Per Bolund tar elcykeln till jobbet

En kvinna jag känner ska köpa en elcykel. Eller, ja hon funderar på att köpa en elcykel. Vägen till jobbet är lång, att ha en bil i Stockholm är för dyrt och att åka kollektivt från hemmet till arbetet innebär flera byten. Alltså: en elcykel.

Men när hon började leta efter en lämplig hoj upptäckte hon att flera återförsäljare lagt ned verksamheten. Så här står det på en sajt hos en firma som fram till i våras sålde elcyklar:

"Vi stänger ner under obestämd tid, och du kan därför inte längre köpa produkter online eller i butik fr.o.m. den 18 februari 2019 och framåt. Detta beslut fattas med anledning av den svenska regeringens beslut att inte förlänga elcykelpremien”.

Premien började gälla i februari 2018 och ambitionen var att få fler svenskar att låta bilen stå hemma och i stället köpa ett mer klimatvänligt tranportmedel. Premien gav elcykelköparen ett bidrag på 25 procent av cykelns värde och under 2018 såldes drygt 103 000 elcyklar.

Stöd till städning

När så Moderaterna och Kristdemokraternas budget röstade igenom i riksdagen i höstas så avskaffades elcykelpremien. Då hade partierna ägnat en hel valrörelse åt att kalla premien för slöseri med skattemiljoner, trams och löjlig symbolpolitik. Och den uteblivna subventionen stänger alltså ned butiker.

Är det något att gnälla om då? Om någon del av näringslivet inte klarar sig utan bidrag och subventioner så är det väl lika bra att den får gå under.

Jo, men så brukar inte politiker resonera i Sverige längre. Allra minst partier som Kristdemokraterna och Moderaterna.

När rut-avdraget infördes 2007 så var det uppenbart att städbranschen inte var tillräckligt konkurrenskraftig utan statligt stöd. Att många städfirmor inte kan stå på egna ben har till och med varit ett huvudargument till varför de ska subventioneras.

Gratis skattepengar

I dag, tolv år senare, ger otaliga arbeten rätt till avdraget och dessutom har det i rut-avdragets spår stimulerats fram helt nya branscher: den privata läxhjälpssektorn.

Allt fler branscher är beroende av att det finns stöd.

Det gäller förstås också hela det välfärdsindustriella komplexet. Privata vårdbolag och skolkoncerner skulle inte klara sig särskilt länge utan sin fria dragningsrätt på skattemedel.

De skulle i alla händelser inte ha möjlighet att slussa pengar till skatteparadis.

Men sådana där saker kallar inte högerpartier för slöseri och trams.

Kanske är det så subventionerna kan räddas politiskt. Någon från branschen bör börja kalla det elcykel-rut i stället.

Då kommer ingen våga tafsa på det.