Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Skulle det vara nytt?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-17

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Årets debatt om Hennes & Mauritz julkampanj (fotomodell i underkläder på landets reklampelare) har börjat. Först ut på plan i Aftonbladet är David Mohsen, 24-årig statsvetare. Han tror sig göra revolution när han avslöjar:

”Radikalfeministerna är bara

arga för att ingen tjej som visas på reklampelarna, filmer eller andra mediakanaler påminner om hur de själva ser ut [...] De flesta av feministerna är ju nämligen inte snygga. Det är det som bränner i deras själar.”

Skulle det argumentet vara nytt? Välkommen in i min mejlbox. Så fort jag nämner ordet ”skönhetshets” kommer brev från läsare som ber mig sluta vara avundsjuk. De beskriver feminism som en bitterhet vuxen ur fulhet.

Ful eller inte – jag skiter i vilket. Men att feministers utseende ens diskuteras visar bara hur djupt könsrollerna sitter. Kvinnor blir, på ett helt annat sätt än män, bedömda på utseendemässiga grunder. Till och med våra åsikter antas ha något med vårt yttre att göra.

Det är tröttsamt. Om möjligt ännu mer tröttsamt är att killar som David Mohsen framställs som vår tids stora sanningssägare. Herregud, det enda de gör är att bekräfta och upprätthålla könsroller och könsorättvisor som existerat genom hela vår historia.

Kvinnor har lägre löner och mindre makt än män. Ätstörningarna hotar unga tjejer till livet. Fler kvinnor än vi någonsin kan föreställa oss blir slagna av sina män. Ändå framställs feministerna som sura stenstoder, och deras motståndare som uppkäftiga uppstickare.

Propagandan om feminismen som ”politiskt korrekt” är lömskt uträknad.

Åsa Petersen

Följ ämnen i artikeln