Saab kämpar mot alla odds

Den mest inbitne optimist hade gett upp för länge sedan. Inga har kämpat för sin överlevnad som företagsledning och anställda på Saab i Trollhättan. I åratal har de motat försöken att lägga ner fabriken vid Göta älv.

I går kom beskedet om att kampen fortsätter. Rekonstruktionen av Saab går vidare åtminstone till den 20 maj. De anställda kan andas ut igen, fråga inte för vilken gång i ordningen. Saab kommer att finnas kvar åtminstone till sommaren.

Läget är fortfarande svårt. Saabs ägare General Motors står själv på gränsen till konkurs och vill knappast veta av sin svenska fabrik. GM:s europeiska verksamhet

faller sönder i nationella beståndsdelar eftersom regeringarna är

rädda för att deras statsstöd kan rädda jobb i fel land.

Den svenska regeringen tror inte på Saabs framtid som bilproducent. ”Bygg vindkraftverk i stället”, uppmanade näringsminister Maud Olofsson hjälpsamt. Regeringen har dessutom stoppat företagets planer på att ansöka om lån i den Europeiska investeringsbanken.

I Trollhättans kommun råder närmast undantagstillstånd. Skatteintäkterna beräknas minska med 100 miljoner kronor nästa år. I slutet av mars varslades 130 lärare och 160 andra kommunanställda.

Som om inte det var nog, har Saab tvingats gå igenom en rekonstruktion, en process alla bilproducenter fruktar eftersom det skapar oro bland bilköparna. Vem vill köpa en bil som kanske inte finns kvar på marknaden när det är dags att hitta reservdelar? Försäljningssiffrorna för de första månaderna i år bekräftar farhågorna. I januari och februari såldes 1 490 Saab-bilar i Sverige, nästan 60 procent färre än förra året.

Trots de dåliga förutsättningarna kom konkursförvaltaren Guy Lofalk i går till Vänersborgs tingsrätt med en plan som ska göra företaget lönsamt redan om två år. Innehållet är redan känt, fortsatt tekniskt samarbete med GM och Opel, koncentration av produktionen till fabriken i Trollhättan samt lansering av de bilar som är nästan färdigutvecklade. Därmed skulle Saab gå runt vid en produktion på 130 000 bilar.

Saab-ledningen menar att nya ägare kan ta över redan till sommaren.

Haken är bara att krisplanen kostar en miljard dollar. Ledning och konkursförvaltare räknar med att GM ska skicka med 400 miljoner när företaget säljs. Ett lågt pris för att komma undan kostnader för anställda, återförsäljare och kunder.

Då återstår 600 miljoner dollar, pengar som Saab vill låna i Europeiska investerings-

banken. Frågan om Saabs framtid hamnar därmed åter i Maud Olofssons knä. Hon måste övervinna sin rädsla för att sluta som Saab-fabriksägare och ge Saab garantier.

Men bara verkliga optimister kan känna framtidstro när deras öde vilar i sådana händer.

Följ ämnen i artikeln