Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

En chockerande utförsäljning av kungahuset

Det går inte att ta miste på att prinsessan Märtha Louise och shaman Durek Verrett är lyckliga.

Märthas ögon glittrade av glädje och shamanen sa ”Jag är mer än överlycklig” till reportrarna vid röda mattan.

De skapade sitt drömbröllop och gårdagen var full av starka känslor, kärlek, tårögda gäster, roliga tal, dans och fest.

Grattis till brudparet!

Prinsessan Märtha Louise och shaman Durek Verrett.

Men låt oss vara tydliga. Bröllopshelgen var samtidigt en kommersiell tillställning där paret sålt bildrättigheterna till mediagiganten Netflix och brittiska magasinet Hello.

För att dölja brudparet från den norska pressen, som skuffats undan till väl uttänkta pressfållor, höll hotellpersonalen upp stora vita lakan kring huvudpersonerna. Sådana lösningar ser man ofta på utländska kändisbröllop där brudparet skrivit lukrativa kontrakt och minsta smygtagen bild kan äventyra överenskommelsen.

Det handlar om stora summor.

Netflix gör en dokumentär om paret och då krävs dramatik.

Journalisterna som bevakade bröllopet – och som hänvisades till ett fåtal platser för att kämpa om bilder – blev ofrivilligt statister i dokumentären. Alla knuffar i pressfållan, alla höjda kameror och rop med frågor till brudparet dokumenterades.

De blir en viktig pusselbit i det konstruerade spektakel där en presskår lätt kan målas ut som the bad guys som jagar den stackars prinsessan och hennes man.

Hotellpersonalen höll upp vita lakan för att gömma festens huvudpersoner.

Märtha och shamanen har visserligen varit generösa med att ställa upp på bild vid vissa tillfällen under helgen och de har faktiskt gett en del kommentarer till den samlade pressen.

Men det går inte att veta ifall de gör det spontant och av omtanke eller om det är regisserat för att ge streaming-jätten en viss typ av material.

Se här hur tillmötesgående prinsessan och shamanen är.

Det är ändå fint när Märtha och Durek möter pressen utanför Hotel Union. De skrattar och kysser varandra och tindrar med ögonen mot alla norska mikrofoner som sträcks fram – men runt omkring dem svärmar Netflix-personal med ljudbommar och kameror.

Och jag hajar till när prinsessan plötsligt hojtar till och vevar med armarna. ”All the press to the left”.

Hon domderar bort fotograferna. Plöjer väg framåt på röda mattan. Ser plötsligt irriterad ut.

Är det uttänkt?

Eller har hon bara fått nog. Kommer fotograferna för nära?

Det är väldigt icke-kungligt att ryta mot pressen. Det sköter oftast kungligheternas livvakter, polisen eller möjligtvis hovanställda.

Men så tillhör hon ju inte längre det norska kungahuset sedan hennes pappa kung Harald satte ner foten efter Märthas alla försök att tjäna pengar på sin prinsesstitel.

Prinsessans närmaste familj, kungaparet och kronprinsparet med barn, blir också ofrivilliga statister i dokumentären.

Även om kungen meddelat att familjen ”reserverat sig från att bli fotograferade och filmade av dessa två medier” så kommer kameror att svepa över middagsbord, gäster, handskakningar, danssteg och tal.

Kronprinsessan Victoria, prins Daniel, prins Carl Philip och prinsessan Sofia vet inte heller hur de kommer att framstå i den kommande satsningen.

Att dokumentären kommer att få miljonpublik och att varje ruta kommer skärskådas och skapa rubriker kan vi vara säkra på. Lex Harry och Meghan.

Jag noterar att det var ovanligt få kungliga gäster i Geiranger. Holländska prins Constantijn och prinsessan Laurantien lyckades hålla sig så anonyma att de blev stoppade av nitisk personal som prickade av gästerna på en lista uppe vid bröllopstältet.

Kronprinsessan Victoria och prins Daniel på bröllopet.

Det var de svenska kungligheterna som skänkte festen tyngd.

Danska kung Frederik och hans Mary avstod. Ett regentpar på en klavertrampande prinsessas bröllop gör sig inte. Hur nära vänner man än är.

Men om Märtha Louise nu inte längre är Hennes Kungliga Höghet så får hon väl göra som hon vill nu. Hitta så många affärsmöjligheter som hon kan.

Och som hon hittade möjligheter i helgen.

Bröllopet var inte bara en kärleksfest – det var en marknadsplats för brudparets affärsverksamhet. Enligt Se og Hør sålde Märtha Louise kläder från sitt eget varumärke Hést inne på hotellet. Det var en exklusiv rea från den egna klädkollektionen och försäljningen sägs ha pågått bredvid brudparets presentbord.

Läs gärna den meningen igen. ”Försäljningen pågick vid brudparets presentbord”.

Brudparet bar även matchande rosa kläder med synlig Héstlogga på torsdagens förfest.

Prinsessan klädd i rosa klänning från det egna klädmärket Hést.

Prinsessan ordnade även ett samarbete med en nagelteknolog. Snygga bröllopsnaglar till vigseln. Klappat och klart.

Både förlovningsringar och vigselringar har visats upp med tydliga hänvisningar till juvelerare och designers.

En smaksatt gin har tagits fram till bröllopsdrinkar. Märtha Louises prinsesstitel fanns med på etiketten. ”Ett misstag” hävdar visserligen hennes talesperson.

Så vad har vi bevittnat i helgen?

En fantastiskt kärleksfest där en prinsessa åter funnit kärleken – och slagits för att få gå sin egen väg. Bröllopet var ett kraftfullt statement till omvärlden. ”Jag är lycklig och jag gör som jag vill”.

Det unnar vi henne alla. Deras kärlek verkar så överväldigande och stor.

Men det var också en uppvisning i en chockerande utförsäljning av kungahuset.

Och nej, folk kan inte skilja på kungafamiljen och kungahuset.

Kung Harald och Sonja har ett problem att lösa – hur de ska undvika liknande kommersiella cirkusar i framtiden.

För Märtha Louise och shamanen har tydligt visat att de inte ger fem öre för kungahusets anseende.

De söker miljoner att fylla sina fickor med.

ANNONS