Dagens namn: Birgitta, Britta

Serier: ”Are You My Mother? A Comic Drama” en berättelse utan slut

Uppdaterad 2012-09-18 | Publicerad 2012-09-17

Alison Bechdel, skapare av evighetsseriesåpan Dykes to watch out for, nådde för några år sedan en vidare krets av serieläsare med sin mästerliga Fun Home (på svenska Husfrid, översatt av Caroline Åberg, Galago förlag). Fun Home handlade om den egna uppväxten och framför allt om pappan, en komplicerad skönhetsdyrkande smygbög vars livshistoria vävdes samman med författarjagets i en sorts spegelberättelse med mytologiska berättelser och litteraturhistoria som fond.

Vi som uppskattade Fun Home, men fortfarande längtar efter en fortsättning på den (åtminstone tillfälligt?) avslutade Dykes to watch out for, kan nu gripa tag i Bechdels nya, Are You My Mother? Som handlar om, ja, kanske mamma.

Titelns frågetecken antyder dock svårigheterna att teckna mammans historia och mor-dotter-relationen. När Bechdel skapade Fun Home var hennes far redan död. Nu tampas hon både med någon som läser och förhåller sig till hennes verk – och någon vars roll genom uppväxten varit svårare att gestalta. Berättelsen tar aldrig riktigt fart, den stannar vid att vara en metaberättelse, en redogörelse för sin egen tillkomst. Som sådan är den helt enastående. Det är den därför att Bechdel balanserar så skickligt mellan sin egen livshistoria, mammans, referenser till psykoanalysen, humoristiska one-liners. Tomheten och tystnaden i de allt mer avklarnade teckningarna.

Vi följer ett familjedrama utan slut. Det är symptomatiskt för hela Bechdels skapande att hon inte bara iakttar sin samtids olika laster och lustar, hon gör det med en gest av genuin undran. Varför vi är här och varför vi är som vi är förblir obesvarat men så nära granskat att man ryser.