Dagens namn: Ragnar, Ragna

Otäckt om den kristna högerns terror i USA

I ”Sherri” skriver Emelie Svensson om den militanta konflikten om aborträtt

Publicerad 05.00

Emelie Svensson, till vardags USA-korrespondent för Aftonbladet, har skrivit boken ”Sherri”.

Öppningsscenen i ”Sherri” är perfekt. Den skildrar ögonblicket då miljontals progressiva amerikaner förlorade hoppet om framtiden. Det var inte Donald Trumps valseger, eller stormningen av Kapitolium, utan kvällen då den liberala HD-domaren Ruth Bader Ginsburg dog, i september 2020. Det blev då uppenbart att domstolen skulle kontrolleras av väldigt konservativa domare, långt efter att Trump lämnat Vita huset. Strax därpå ersatte Trump den liberala feministen Ginsburg med den ultrakonservativa Amy Coney Barrett. Två år senare upphävde domstolen Roe v Wade, som försvarat aborträtten i USA i ett halvt sekel.

Journalisten Emelie Svenssons bok är berättelsen om den militanta konflikt om aborträtt som pågått i USA ännu längre än så. Det är en bok som inte bryr sig särskilt mycket om den politiska teatern, utan fokuserar på sakpolitikens faktiska konsekvenser på vanliga amerikaners liv.

Boken domineras av två amerikaner som reste till Sverige samma år, 1962: titelns Sherri Finkbine, som flög till Stockholm för att få en sen abort på Karolinska, och så Ruth Bader Ginsburg, då en ung jurist som under ett forskningsprojekt vid Lunds universitet formades av Sveriges gryende idéer om jämställdhet, senare Högsta domstolens viktigaste liberala röst i flera decennier. Att hitta sverigevinklar på världsnyheter må vara en klyscha, men här är det motiverat. Båda kvinnorna präglades verkligen av Sverige och präglade sedan i sin tur den amerikanska historien.

I Aftonbladets bildarkiv finns bilder från Sherri Finkbines besök i Sverige 1962. T v hennes man Robert Finkbine.

Den nyanserade skildringen av Sherri Finkbines familjeliv i villastaden Scottsdale, Arizona, under det tidiga 1960-tal som dagens konservativa så nostalgiskt drömmer om, har stråk av Lucia Berlin eller Grace Paleys noveller. Sherri blir gravid så många gånger att hon ”lär sig kräkas utan att det hörs”, en skarp detalj som avslöjar så mycket om hemmet hon levde i.

Berättelsen rör sig sömlöst genom aborträttens krångliga historia och levandegör ikoner som den liberala juristen Sarah Weddington och hennes ultrakonservativa nemesis, Phyllis Schlafly. De mest skrämmande vinjetterna är inte hämtade från USA:s mörka förflutna utan från samtidens militanta abortmotstånd, som påminner om att kulturkriget i USA inte är någon metafor; det är verkligen ett krig. Vi får besöka de sista abortklinikerna i konservativa delstater som Louisiana, utrustade som militärbunkrar med skottsäkert glas, säkerhetsvakter och luttrad personal, vana vid bombhot och kidnappningar; den kristna högerns terrorism.

Den enda detalj som inte riktigt stämmer i boken är tacklistan, där jag omnämns som en av de personer som gav respons på manuset; jag önskar att det var så. Jag blev tillfrågad, men hann helt enkelt inte, då jag själv var i full färd med att flytta från USA, delvis på grund av just den extremism som skildras så tålmodigt i boken.

Min feedback kommer här i stället: ”Sherri” är en viktig och välskriven bok om den politiska konflikt som mycket väl kan avgöra novembers historiska presidentval.

Då Emelie Svensson arbetar för Aftonbladet, recenseras hennes bok av Martin Gelin, författare och journalist i DN.

Café Bambino: Hannah och Amanda mår sämre än någonsin