Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Hjälp! Vi köper samma kläder

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-26

– om och om igen

Pernilla Lindström, 24, kan klä sig för begravning — alternativt som serveringspersonal.

Alla hennes kläder i hennes walk-in closet går i svart och vitt.

Pernilla har problem med att alla kläder hon köper ser likadana ut. "Jag är inte nöjd med hur mina kläder ser ut men samtidigt kan jag inte svänga ut för mycket."

I lägenheten på Hisingen hänger åtta vita blusar, fem vita linnen, nio svarta koftor och sex svarta byxor.

– Observera att jag äger en svart- och vitrutig skjorta. Man kan verkligen kalla det utsvävning från min sida, säger Pernilla om sin garderob.

Anledningen till att hon är så enformig är för att hon har fastnat i ”svart funkar till allt”-fällan.

– Jag önskar verkligen att jag vågade ta ut svängarna men jag är för feg. När jag ser ”Sex and the City” skulle jag vilja gå klädd blommigt.

Så här köper Pernilla kläder: Hon får syn på en person som bär ett snyggt plagg – i orange. I butiken finner hon samma plagg i svart, vitt och orange. Hennes shoppingpartner, bästa kompisen Martina, uppmanar henne att testa den vilda färgen, men i sista sekund fegar Pernilla ur och skyller på snålhet.

Chansar på billiga plagg

– Man har inbillat sig att en svart jacka är bättre för den kan du matcha till allt. Den håller längre. Och så sitter man där med fyra, fem svarta jackor.

Under sommaren skulle man kunna tro att Pernilla freakar loss. Men nej. På stranden bär hon vita shorts och svart t-shirt.

Enda gångerna hon chansar är om hon finner ett billigt plagg, till exempel en rosa t-shirt från Gina Tricot. Efter en användning brukar den få skämmas i nedersta byrålådan.

– Jag snubblar på mållinjen hela tiden. Jag är inte nöjd med hur mina kläder ser ut men samtidigt kan jag inte svänga ut för mycket. Man blir inte seriöst bemött om man bär en röd kavaj till jobbet. Jag har också inbillat mig att svart har en försmalnande effekt.

Ser gammal ut

Ju dyrare Pernilla köper desto större chans att det är svart. Den stora nackdelen är att hennes dystra stil får henne att se gammal ut.

– Jag önskar att jag kunde sätta på mig ett par Converseskor i coola färger, men det trivs jag inte i. Allt är så himla snyggt på alla andra men när jag provar själv ser jag ut som ett fån.

Vad skulle få dig att överge den här stilen?

– Det handlar om att våga. Jag vet att jag passar i svart, men vem gör inte det? Längst ner kan ett kontrollbehov ligga och bubbla. Man vågar inte släppa kontrollen för man vet vad som funkar.

Därför köper du samma kläder:

Varför köper du likadana kläder om och om igen?

– Du tror att livet inte kommer gå lika bra utan dem, säger psykologen Eva Rusz.

1 Bekvämlighet. ”Du tycker att du sparar resurser, tid och energi på att inte bry dig om vad du tar på dig. Du är inte nyfiken på mode – och utmanar inte dig själv”, säger Eva Rusz.

2 Trygghet. ”Du törs inte ändra. Du förknippar en viss stil med framgång. Björn Borg bar turkalsonger. Kläderna är en trygghetstrigger. Du tror att arbetet eller livet inte kommer gå lika bra utan – och att du inte kommer att mäkta med förändringen.”

3 Andras åsikter. ”Du är rädd för vad andra ska tycka. Du tror att du kan läsa andras tankar och du förväntar dig det värsta tänkbara om du bytte stil.”

Så bryter du beteendet

1 Experimentera. Testa en helt ny stil i två veckor. Vad är det värsta som hända?

2 Ifrågasätt dina negativa föreställningar. Vad grundas dina tankar på? Är du orolig för vad andra ska tycka om dig?

3 Lista för- och nackdelarna med att byta stil. Se vilka som väger tyngst.

4 Ta hjälp. Många vet inte vad de passar i. Skaffa en stilcoach eller en personal shopper.

Källa: Eva Rusz är leg psykolog, leg psykoterapeut och Aftonbladets relationsexpert. I höst ser du henne som programledare och coach i Bröllopsform, ett relations- och hälsoprogram i TV4 där gifta par får hjälp att komma i sina gamla bröllops­kläder.

Du kommer tillbaka från shoppingrundan och har köpt ytterligare en svart bomullstopp. Du är inte ensam. Här berättar Helena, Pernilla och Saida varför de köper likadana kläder om och om igen – och får hjälp av Aftonbladets psykolog Eva Rusz.

Erik Olkiewicz

Följ ämnen i artikeln