Poddfesten fortsatte när toapappret kom tillbaka
Ny rapport visar hur pandemin påverkat lyssnandet
Varje år släpper undersökningsföretagen Edison research en stor rapport gällande det amerikanska folkets medievanor. Det är den största och mest omfattande studien i sitt slag som även dyker ner i podcastmarknaden och har gjort så i över 15 år. Rapporten kallas Infinite dial och landade i den digitala brevlådan häromdagen.
Och det var med lite extra nerv som ögonen började skumma de färggranna staplarna. För när smittan spreds och samhällen började stänga ner så sjönk podcastlyssningen ganska dramatiskt, även här i Sverige.
Den hastigt förändrade tillvaron gick ut över vårt rutinmässiga poddlyssnande. Pendlingen försvann för många, videomöten fyllde våra öron och däremellan fanns ju Tiger king på Netflix. Men när den första förvirringen lagt sig och toapappret började återvända till butikshyllorna hittade fler än någonsin tillbaka till poddarna, inte minst för att få information om den föränderliga samtiden.
Vid första anblicken så ser också det mesta ut som det brukar. Lyssningen ökade totalt sett under året, även om det var en något mer blygsam ökning jämfört med tidigare år. Som vanligt ökar poddlyssnandet på bekostnad av traditionell radio, samtidigt som Spotify fortsätter att växa och försäljningen av smarta högtalare slår nya rekord. Ingen pandemieffekt där vad det verkar.
Men så bläddrar jag framåt och får se något som jag inte sett en enda gång under alla år som jag följt Infinite dial: en podcastkurva som pekar neråt. Det handlar om gruppen 35–54 åringar som lyssnar minst en gång i månaden. En normalt sett stabil målgrupp som är oerhört viktig inte minst för annonsaffären.
Nergången är visserligen bara en ynka procentenhet men med tanke på att den totala lyssningen ändå ökar är den intressant. Förklaringen är förmodligen en effekt av nedgången vi såg förra våren för i gruppen 35–55 år hittar vi de allra flesta pendlarna, de som fått se hela eller delar av sitt yrkesliv förflyttas från arbetsplatsen till hemmakontoret. Kanske behöver de något nytt att lyssna på?