The Kardashians påverkar alla – även den som inte tittar
Seriens nedläggning förebådar tablå-tv:s död
Marken fortsätter rämna under oss, detta märkliga år. ”Keeping up with the Kardashians” sänder en tjugonde säsong 2021, det blir den sista. Under tisdagsnatten meddelade familjen nyheten och tackade sina fans och kanalen bakom programmet som gjort en medelklass i LA så rika att de varje vinter har trädgården full av snö.
Beslutet är inte svårt att förstå. Följarantalet på deras sociala medier varvar flera gånger om tittarsiffrorna för showen. Kourtney Kardashian, den äldsta systern, hamnade förra säsongen i slagsmål med sin mellansyster för att hon inte jobbade tillräckligt hårt. Brodern Rob visar sig aldrig i bild och pendlar i vikt, vilket inte ses med blida ögon i en familj som inte skyr att modifiera kroppen. De yngsta systrarna, Kylie och Kendall, har aldrig varit lika starka spelare som sina storasystrar. Ingen av de har egentligen behövt figurera i produktionen eftersom de från tonåren byggt sina karriärer på Instagram, en app som inte fanns när serien hade premiär 2007. Kvar står Khloé, som vi vanliga relaterade till innan hon bantade ner sig, och klanledaren Kim Kardashian. Familjens framgångar hade aldrig kommit utan den docksöta halvarmeniska kvinnan som före första avsnittet var low key känd för en hemmagjord sexfilm och som sedan dess blivit miljardär på sina företag.
”Keeping up with the Kardashians” är ett kulturellt fenomen av en magnitud som ingen kunde förutse i början av millenniet, när dokusåporna avlöste varandra. Människorna som figurerade i de otaliga fejk-riktiga serierna var sinnebilden av Warhols fifteen minutes of fame och det är omöjligt att minnas vilka som fyllde tablån. Familjen Kardashian blev undantaget som bekräftade regeln.
Även om man inte sett serien har man oundvikligen influerats. Systrarna har gett upphov till feministiska debatter och debatter om kulturell appropriering. De har normaliserat surrogatmödrarskap och rövimplantat. Deras styvförälder, tidigare OS-medaljören Caitlyn Jenner, introducerade transfrågan för människor världen över när hon kom ut som trans.
Men deras främsta gärning har varit att göra varumärke av sitt eget namn. Likt Paris Hilton använde de tidigt paparazzis för att öka sin exponering istället för att mot sin vilja bli avslöjade. Men där Hilton halkade efter var familjen pionjärer. Kim förstod att trots att apparna inte erbjöd ersättning för hennes närvaro fanns det stora pengar i att kommunicera med fans online.
När programmet nästa år går i graven säger det mer om tablå-tv:ns framtid än om Kims. I dag behövs inga kameramän för att sända en hårt regisserad tillvaro. Dokusåpan är död. Länge leve dokusåpan!