Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Barnböcker och mammaporr på USA-toppen

Låånga historier i flera delar säljer bäst

storsäljare

Sexton procent. Så mycket sjönk den amerikanska bokmarknaden under förra året, trots rekordsuccén för Hungerspelen av Suzanne Collins. Försäljningen dök från 162 miljoner böcker 2010 till 136 miljoner böcker 2011. Det låter kanske som ett marginellt problem när det gäller så många böcker, men trenden är tydlig.

Enligt tidningen Daily beast är Steve Jobs självbiografi och Kathryn Stocketts roman om ­pigor i 60-talets Mississippi – The Help – mest lästa just nu, men de stora vinnarna under fjolåret var barnböcker, enligt branschorganet The Bookseller. Försäljningen av barnböcker gick upp med en halv miljon exemplar och den enda vuxenbok som tog sig in på USA:s topp tio förra året var den omskrivna ”mammaporr”-romanen Fifty shades of grey av E L James. (Stieg Larsson ligger dock kvar på topp 20).

Den amerikanska bokmarknaden skiljer sig från den svenska, och självklart är en tillbakagång i bokförsäljningen ett tecken på den amerikanska lågkonjunkturen, men det verkar som att de böcker som säljer mest är vad man i fornstora dagar brukade kalla ”periodica”. Alltså böcker eller magasin som utkommer i serier.

Sedan Harry Potter, Twilight och andra sensationer för unga vuxna verkar samtliga förlag leta efter berättelser som kan pytsas ut i portioner.

Det är inte bara långfilmen som hotas av tv-serie-formatet. Romanen verkar ha drabbats av samma dramaturgiska paradigmskifte. Det är långa historier som säljer. Och helst lite barnsliga.