Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Gåsapåg i rymden

”Arzak” av Moebius.

SERIER För snart ett år sedan dog den franske tecknaren ”Moe­bius” eller Jean Giraud (1938–2012) som han egentligen hette.

Han var en av de nya franska seriens pionjärer på 70- och 80-talen. Framför allt tack vare sitt magasin Metal Hurlant (Heavy metal) som på många sätt definierade hårdrockens estetik med sina svulstiga omslag där barbröstade amazoner nedkämpade diverse drakrobotar med yxor.

Moebius egna teckningar höll sig dock ganska långt från metal-estetiken. Hans bildvärld bestod mest av stora tomma ytor och var inte olik Hergés berömda ”Ligne claire”.

Tidigt blev hans signatur figuren Arzak – en ensam rymdkrigare som färdas på ryggen av en flygande ödla. Serien var helt utan ord, vilket gav den en originell poetisk atmosfär.

Men ett par år före sin död i cancer i fjol beslöt sig Moebius för att äntligen låta Arzak tala. I det postumt utgivna albumet Arzak – övervakaren (Faraos cigarer) avslöjas så berättelsen bakom denne rymdens Nils Holgersson.

Han är tydligen uppsyningsman på planeten ”Tassilli” som styrs av Ark (den ende), Det wergiska rikets siste tekno-schaman … och, ja … det var väl dags, men berättelser var nog inte Moebius starka sida. Hans känsla för vidsträckta panoramer över ökenplaneter svek honom dock aldrig.

Suggestivt nog hann Moebius aldrig avsluta sin histora. Berättelsen gör halt när Arzak går in i ett mystiskt torn i ett oklart ärende.

Och även om detta utspelar sig i en galax långt, långt borta blir det tydligt att Moebius bildvärld i grund och botten vilade på fransk kolonialromantik. Arzak lever bland ökenfolk i tunikor – rymdens tuareger. Landskapet fylls av minareter, medinor och ökenskepp.

Han skapades i en tid då science fiction-fantasins final frontier gick vid Europas utkanter.