Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Skandalen en framgång

Anna Odells konstprojekt förändrade psykvården

Konstnären Anna Odell vid rättegången 2009.

TV Anna Odells konstprojekt Okänd, kvinna 2009-349701 är först ut i SVT:s serie Kultur­bråken som skakade Sverige (SVT 1 kl 21 i kväll). En halvtimmes klassisk prime time-tv; lagom bildande, inte för tungt och i ämnen som engagerar många.

Bildkonsten är kanske den av de fria konsterna som oftast och lättast kan drabbas av publikens vrede. Dels för att det finns ett elitistiskt arv från modernismen, dels för att det finns en stor bredd i hur männi­skor uppfattar konst, hur själva konsten definieras. Dels för att all konst i någon mening är publik, offentlig. Litteraturen kan spränga hur många gränser den vill, det blir ändå en historia mellan mig och texten.

Nå, tas detta enorma komplex om hand i Kulturbråken som skakade Sverige?

Nej, inte riktigt. I avsnittet om Anna Odell berättas bakgrunden, intervjuas nyckelpersoner - inte en enda från Konstfack, men ett par från psykvården och även vice ordförande för RSMH Ungdom, Paulina Tarabczynska. Hennes perspektiv är att Okänd, kvinna … hade stor betydelse för psykiskt instabila människor och även psykiatrisamordnare Ing-Marie Wieselgren vittnar om att Odells projekt förändrade psykvården till en viss del.

Så ”skandalkonsten” var framgångsrik.

Anna Odell slogs för en svag grupp, men straffades av starka röster inom psykvården, av en allmänt konsthatande publik och av rättsväsendet. Och självklart var det ju inte att hon ”lurade” människor eller tärde på de offentliga resurserna som var hotande. Det var att hon satte fingret på den ömma punkten: vem lyssnar vi på, varför är psykisk ohälsa fortfarande så tabu och varför möts den med våld?

Nu blir det inte så mycket konst i denna första del. Det blir desto fler miljösvep - Liljeholmsbron i mörker, akutintaget, Anna Odell i en mörk lokal. Utfyllnad, i stället för innehåll.

Det bjuds en diskussion kring förarbete, intentioner och effekter. Men om det är bråkets effekter eller konstverkets - eller om det ens går att skilja på - det problematiseras inte.