Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

True crime-författare fejkade intervjuer

Carl-Michael Edenborg om hur pressen från publiken och pr-folket kan skapa mediala monster

Få genrer växer lika lavinartat just nu som true crime: sanna skildringar av brott, gärna så bestialiska som möjligt. Rader av-serier, långfilmer, poddar, böcker: publiken visar inga tecken på att tröttna på detaljerade skildringar av verkliga ohyggligheter.

Ett sådant väldigt sug kan ge sina bakslag. I mitten av juli avslöjade The Guardian att den före detta polismannen och bästsäljande författaren Paul Harrison förfalskat intervjuer med bland annat beryktade seriemördare som Peter Sutcliffe, Ted Bundy, Jeffrey Dahmer och John Wayne Gacy.

Den 59-årige engelsmannen har kallats "mästaren av true crime-genren" och har skrivit över trettio böcker inom genren. Men efter avslöjandet har förlaget Urbane Publications dragit tillbaka hans senaste bok, Mind Games, även om det främst var under publika framträdanden och intervjuer som Harrison gjorde sina falska påståenden.

...egen svaghet och pr-folkets sensationalism...

På sin Facebook-sida kommenterade Harrison saken i en senare raderad post som förklarar saken med hans egen svaghet och pr-folkets sensationalism:

"...eftersom jag är svag och sårbar och fullständigt värdelös på beslutsfattande, leddes jag till sensationalistiska framträdanden av pr-folk som skickade ut falsk marknadsföring. Och sedan tvingades jag att leva upp till den. Jag har beslutat att sätta punkt för tillfället. Inga fler framträdanden eller interaktioner på sociala medier. Jag tycks ha gjort alla besvikna, förlåt för det."


Märkligt nog tycks en av dem som har satt igång kedjan som ledde till avslöjandet vara den engelske seriemördaren Peter Sutcliffe, som sitter i fängelse på livstid. När han fick höra om Harrissons påståenden skrev han ett brev till The Sun och förnekade bestämt att han haft kontakt med författaren.

Inte heller kan någon på FBI dra sig till minnes att Harrison, som han själv påstår, skulle ha tillbringat sex månader på 80-talet med Quanticos profilerargrupp.

Så kan starka, lukrativa trender skapa mediala monster.