Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Allting går att sälja med mördande reklam

Bokskandaler och skandalböcker lönsam pr för snålande Norstedts

Boken hann inte ens nå butikerna.

Innan någon (förutom Expressens och DN:s redaktioner) fått kika på den drog Norstedts förlag tillbaka alla exemplar av Höjd över varje misstanke – journalisten Paul Frigyes skandalbok om Jan Guillou.

Anledningen är troligen det som utspelade sig i SVT:s Gomorron Sveriges studio i morse. Under en för Frigyes lätt plågsam konfrontation kunde Guillou lägga fram bevis för att flera påståenden i boken är helt felaktiga.

Dels kunde han plocka fram sitt slutbetyg, trots att det i boken påstods att han relegerades sista terminen på internatskolan Solbacka. Dels kunde han visa en bild på sin far, dekorerad med den franska motståndsrörelsens insignier, trots att boken hävdar att fadern inte ens var medlem i rörelsen.

Plågsamt, var ordet.

– Om du hade frågat mig hade du fått en betydligt bättre historia, konstaterade Guillou i all enkelhet.

Det är inte första gången Norstedts drar tillbaka en bok på grund av faktafel. I fjol fick förlaget stoppa Ann-Marie Åshedens bok om Hans Holmér. Två år tidigare krävde Stieg Larssons före detta kolleger på Expo att Kurdo Baksis bok om den döde författaren drogs tillbaka med omedelbar verkan.

Såna kriser är inget unikt för Norstedts (Andra exempel är Hanne Kjöller på Brombergs och Herman Lindqvist på Bonniers), men förlaget har varit hårt drabbat på sistone. Vad är det som hänt i bokfabriken?

Bokens produktionsförhållanden har onekligen ändrats efter ett kärvt decennium då förlagen gjort sig beroende av allt större försäljningsframgångar. Fast anställda redaktörer blir allt färre. Detaljarbete, som faktagranskning, läggs ut på entreprenad. Det behöver inte automatiskt innebära att nivån sänks, men det är uppenbarligen en arbetsuppgift som inte får kosta för mycket.

Men den främsta förklaringen är nog att även förlagens marknadsföringsbudget krympt. Och det finns inget billigare och bättre sätt att sälja en bok än att ställa till med en offentlig skandal – gärna genom att skriva något ofördelaktigt om en känd person.

Det är nog en plausibel förklaring till att vi de senaste åren fått se en formidabel kavalkad av skandallitteratur – kungaskrönor, föräldrauppror, fadersmord, illvilliga dagböcker, bekännelseskrifter, knivhugg mot journalistkolleger, allehanda Stieg Larsson-böcker…

En boks livslängd i dag är i alla fall inte mycket längre än tre månader så det gäller att skapa så mycket uppståndelse man kan innan restupplagan slängs i pappersåtervinningen.