Allt större poddfest för fotbollsfans
Snart finns det fler poddar än det finns lyssnare
Bura in mig och kasta bort nyckeln. Det finns ingen anledning att förneka eller förklara mig oskyldig. Jag erkänner. Jag är fotbollspoddare.
Men jag är ju inte ensam. Om ni ska bura in mig får ni faktiskt lov att göra det samma med tusentals andra syndare. För snart finns det nog fler fotbollspoddar än det finns lyssnare. Och tro det eller ej, men snart blir de fler, många fler. Låt mig förklara varför.
The Athletic är en amerikansk sportsajt grundad 2016 i Chicago av kompisarna Alex Mather och Adam Hansmann. Modellen är relativt enkel: en digital prenumerationsprodukt, sportbevakning med lokal förankring. Inga centralredaktioner som med ett halvt ointresserat öga följer matcher via tv-skärmar utan lokala reportrar på plats med närvaro och kunskap. Långläsning med kvalitet.
Succén var total. Snart fanns lokala redaktioner i 49 av 50 stater och The Athletic var plötsligt en mediejätte.
Så vad skulle bli nästa steg? Nordamerika var redan erövrat och siktet ställdes nu mot Europa och Storbritannien i synnerhet. Den engelska fotbollsbevakningen skulle också tas över. Uppbackade av tunga investerare rekryterades många av de allra tyngsta fotbollsjournalisterna från den brittiska pressen. Större journalistisk frihet med fokus på berättande och en ännu närmare relation till klubbarna skulle ge en ny sportjournalistik, som ingen skulle kunna värja sig från. Och så poddar förstås. Poddar till alla!
Sedan den brittiska versionen av The Athletic lanserades i augusti förra året har inte mindre än 19 (!) nya poddar om engelsk fotboll lanserats. Och då har inte alla lag ens en egen än (förutom de femtioelva som fanns redan före sommaren 2019 då så klart). Men som det står på sajten så är det fortfarande more to come. Nu är bara frågan, vem ska egentligen lyssna på allt det här?
Fast ”Zonal marking” med Michael Cox är ju visserligen ganska bra. Och Red agenda. Och Ornstein & Chapman. Och …