”Olöst” är bästa sortens krimpodd
Riktiga journalister vet att ett mord är mer än ”en bra story”
Svenska kriminalpoddar har haft några tuffa månader. Mordpodden avslöjades med att plagiera delar av innehållet från tidningsartiklar och bloggar. Ett problem som lätt hade kunnat lösas med lite källhänvisning och skam i kroppen.
Rättegångspodden har å sin sida fått kritik från anhöriga till mordoffer som inte gett sitt samtycke till att höra grova iscensättningar av morden eller få sina egna förhör från rättssalar uppspelade. Ett problem som lätt hade kunnat lösas med någon form av etiska spelregler för poddare, liknande de som vi journalister har att förhålla oss till (även om vi inte heller lyckas alla gånger).
Dessa två exempel säger mig att empati har gått förlorad i samma stund som lyssnar siffrorna dragit iväg. Men ett mord är trots allt mer än en ”bra story”.
Den bästa sortens krimjournalistik vet också detta. Ett kriminalfall kan berätta om relationer, maktstrukturer, psykologi, politik och en tidsanda. Det är när man tittar upp lite från det värsta eländet som det blir intressant att berätta om och granska.
Precis det lyckas Spotifys första journalistiska podd Olöst: Porrmorden med att göra. Produktionsbolaget Banda är heller inga dunungar på området, här hittar vi några av Sveriges Radios mest begåvade poddmakare.
Podden granskar de mord i porrvideobutiker som skedde i Stockholm 1989, i jakten på en seriemördare.
Det hela är proffsigt genomfört och ger en bra blick på tiden, man kan nästan höra hur rått det kunde vara i huvudstaden vid den här tiden.
Programledaren Arvid Hallberg är mån om att vara på rätt sida av true crime-programledarens personliga berättarstil – enda gången jag rodnar är när han säger sig få gåshud av en upptäckt han gör – och podden har givetvis kollat publiceringen med offrens anhöriga.
Allt är väldigt public service-puttrigt, ofarligt och lagom spännande.
Precis en sådan krimpodd vi behöver fler av.