Hans bok stoppades – satiren blev för mycket
Vi lever i en tid då läsaren ses som en bräcklig bebis
Man kan aldrig underskatta sina läsare nog mycket. Kanske är det sensmoralen efter konflikten mellan Los Angeles-författaren Bruce Wagner och Counterpoint press.
Wagners roman The Marvel universe: origin stories – en rå skildring av Hollywoods influencerkultur – fick nobben av förlaget på grund av ”problematiskt språk”, varefter Wagner publicerade den gratis på sin hemsida i slutet av oktober.
Händelsen har inte fått särskilt mycket uppmärksamhet i medierna. Ändå markerar det ytterligare en liten förskjutning i kulturen där publiken behandlas som bräckliga bebisar.
Wagner, 66, är relativt okänd i Sverige men har skrivit om Hollywoods mörka undersida i snart 30 år. Han har gett ut tio romaner på större förlag, nominerats till ett par PEN-priser och hans Dead stars (som GQ kallade ”TMZ-kulturens Odysséen”) filmatiserades av David Cronenberg med Robert Pattinson som Maps to the stars 2014.
The Marvel universe: origin stories följer flera karaktärer. Bland andra en influencer med als som slår mynt av sitt sjukdomstillstånd genom Instagram. Kändisskapet gör att hon blir kompis med Billie Eilish.
En manusförfattare som vigt sin karriär åt att lyfta fram kvinnor i branschen blir oskyldigt metoo-anklagad. Twisten är att han gjort sig skyldig till en våldtäkt tidigare i sitt liv och hamnar i en rävsax av skuld.
Wagners förläggare var dock i huvudsak bara kritisk till porträttet av Joan, en 220 kilos foodie-influencer som försöker slå mynt av den nya vågen av kroppspositivism och kallar sig själv ”The fat Joan”. Smeknamnet är också en referens till memekomikern The fat jew.
Enligt Wagner sade Counterpoint press åt honom att ”du kan inte ens låta en karaktär kalla sig själv fet”.
Wagners böcker kallas ofta satir, men även om Marvel universe skildrar en vidrig värld finns en uppenbar empati med människorna i den. De är tredimensionella karaktärer.
Frågan är vem som ska våga skriva böcker om de inte får skildra mänskliga nyanser?
Kommer fler etablerade författare publicera sitt innehåll gratis utan gatekeepers för att senare omsätta uppmärksamheten i pengar? Frågan är hur nyanserad den litteraturen kommer att vara, med tanke på vad som krävs för att bryta igenom det ständiga 24-timmars-flödet.
Titeln ”The Marvel Universe: origin stories” har ingenting med superhjältar att göra, det är en poetisk anspelning på populärkulturens tilltagande disneyfiering. En utveckling mot tillrättalagd, ”woke”-stämplad kultur som inte gör någon ledsen. Ironiskt nog blev Wagners bok föremål för samma mekanismer.
Kanske beror ängsligheten hos Counterpoint press på att så få läser böcker? Om fler förlag följer deras exempel kanske de kan avveckla läsandet helt och hållet.
Fotnot: ”The Marvel universe: origin stories” finns gratis att läsa på Brucewagner.la