Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Innehållet är det nya svarta

Youtube en av många som producerar eget

Taylor Schilling spelar Piper Chapman och Laura Prepon spelar Alex Vause i "Orange is the new black". Foto: Lina Siksjö/Aftonbladet

I går publicerade Dagens Nyheter ett intressant reportage av Martin Gelin, som berättade att den globala underhållningsjätten Youtube numera spelar in mycket av innehållet i sina egna tv-studios i Los Angeles.

Men att producera själv är en trend som går igen i nästan samtliga delar av den nya kulturbranschen.

De litterära agenterna, som de senaste tio åren trissat upp litterära gager genom att vara oönskade mellanhänder, börjar ta över hela produktionsapparaten. Förläggaren Jonas Axelsson lämnade nyligen Bonniers för att starta en agentur som också ska ge ut böcker. Distributören Amazon fungerar redan som ett förlag.

Spotify, denna gökunge i den digitala musikbranschen, har börjat med ”Spotify sessions” där de presenterar musik inspelad i sin egen livestudio eller på andra ställen. Spotify jobbar helt enkelt som ett gammaldags skivbolag - de bekostar inspelningar och marknadsför artister.

Netflix, sajten som mest visar tråkiga tv-serier från 90-talet, skulle inte vara någonting utan egna produktioner som House of Cards, Arrested development och Orange is the new black.

Den digitala omvandlingen i kulturbranschen har troligen mattats av. Det kommer inte att dyka upp särskilt många chockerande nya distributionsformer framöver. Och de aktörer som lyckats sno åt sig delar av underhållningsbranschen har förstått att det är den som producerar innehållet som kommer att överleva nästa fas.

Tänk om svenska tv-kanaler, förlag och… *host, harkel*... medier kunde ta fasta på det.