Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Priset för ”healande” är högre än man tror

”Kristallsjukan” visar att en bra dokumentär inte behöver handla om mord

”Ingen hade hållit på med kristaller och skit om det fanns vård för kvinnor”, skriver Caroline Ringskog Ferrada-Noli i sin senaste roman ”D e kroniskt”. Troligtvis hade än färre ägnat sig åt de färgglada stenarna om de dessutom visste hur smutsig kristallbranschen är.

I poddserien ”Kristallsjukan” undersöker journalisten Fanny Hedenmo branschen, kulturen och människorna bakom den. Resultatet är lika skrämmande som fascinerande. Priset som människor är beredda att betala för sitt ”healande” är högre än man kan tro.

Om det tidigare var kvinnor från new age-rörelsen som ägnade sig åt kristaller, har stenarna nu blivit till en inredningsdetalj hos yogatjejer som dricker smoothie morgon, middag, kväll. Ansiktet utåt för den här typen av tjej är Josefin Dahlberg, influencer och grundare av företaget Oh La Moon som säljer kristaller, kurser och nagellack, men som också beskriver sig som ett community. Ett community bestående av framför allt kvinnor som köper en ljusblå celestin för att bryta negativa tankemönster och en metallisk pyrit eftersom den ska hjälpa en att få “cashflow.” Andra företag tar det ett steg längre och rekommenderar den rosa akvamarinen till den som ”haft problem med missfall.”

 

Självklart är ingenting vetenskapligt, trots att företagen ibland använder sådana fraser i marknadsföringen. Ändå finns det kristaller som förs upp i underlivet för att korrigera hormonbalansen och lindra pms-besvär.

Bakom allt detta finns gruvor i bland annat talibanernas Afghanistan, eller i Madagaskar där män i flipflops och utan skyddsutrustning hugger ut stenarna i ostadiga bergväggar. Har de otur, som brodern till en man som intervjuas har, kan de fastna under ett stenras och den kristall som ska skänka lycka åt stressade karriärkvinnor, blev en annan mans död.

“Kristallsjukan” visar att en riktigt bra dokumentär inte måste handla om ett mord. Det räcker med en vara som riktar sig till kvinnor beredda att testa smink, träning, svält, psykologi, kniv och hudvård bara de mår bättre. Eller som Ringskog Ferrada-Noli skriver: Av självmord och kristall väljer man kristall.