Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

S framtidsmarsch – en affärsplan med näringslivet

Varför inte outsourca hela partiapparaten till Prime

Stefan Löfven.

Rapporten från Social­demokraternas kriskommission 2011 tillhör det mest tänkvärda partiet presenterat på ­decennier. Där krävs att ”vi ­visar intresse för hur personer utanför partiet förhåller sig till dagens samhällsproblem.

Socialdemokratin måste präglas av kunskapstörst och aktivt vända sig till forskningen, nya sociala rörelser och andra fora där politisk kunskap i dag smids fram.”

Man efterlyser ett progressivt universitet, akademiskt självständigt men kopplat till ­rörelsen. Vi var många till vänster som såg fram mot detta, men i partiets nya Framtidsmanifest blåser andra vindar. Det som presenteras är snarare en ny ­affärsplan för ”samarbeten med näringsliv, akademi och engagerade aktörer i det civila samhället”. Vägen till ökat förtroende går – med managementvärldens fikonspråk – över nya rekryteringsprocesser. ”För att få en bättre mix av olika kompetenser inför vi kompetensprofiler för våra kandidater.” Inga tröga folkrörelsetraditioner eller föråldrade diskussioner om politiska alternativ ska ­längre hindra marschen mot fram­tiden. Är det parti­vännerna på de politiska ­konsultbolagen, eller kanske partiets ­varumärkesstrateg (jo man har en sån!) som ska mixa fram kompetensprofilerna?

Varför inte outsourca hela parti­apparaten till Prime på en gång?

Kjell Östberg

historiker, Södertörn