Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Bästa brödjobben för kulturarbetare

Nino Mick vet vilka yrken som ger mest inspiration

Många kulturarbetare hankar sig fram från uppdrag till uppdrag. Är du en av dem som nu avundas alla bekanta som gått på betald semester? Medan du ilar vidare i kulturekorrhjulet med projektansökningar och mingel som kan ge ”framtida möjligheter”?

Äntligen! En militant undersökning av brödjobbens arbetsvillkor, komplett med sifferbetyg, som Marx själv hade gjort det ifall han hade haft förmågan att hålla sig kort. Köp inte grisen i säcken. Ta råd från oss som redan gjort det – och slipp göra våra misstag.

Varsågoda: Fem yrken med fokus på transport av människor och gods. Vi börjar på järnvägen, där undertecknad jobbat i drygt sju år.


Lokförare eller brevbärare, vilket brödjobb passar dig bäst?

Lokförare

Skapa på arbetstid: Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Hört talas om kvartstid? Åtta timmars rast på ett hotellrum, endast betalt för två! Perfekt för den med en påfrestande familjesituation och ett stort behov av egentid för skapandet. Så vad drar ner betyget? Försök skriva nåt vettigt när du gått upp klockan 03:45.

Pengar: Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Studielån: 100 000.

Lön efter skatt, halvtid: ca 17 000, plus OB. Men obs! Tro inte att du kan få tjänstledigt bara för att du ska skriva. Se nästa punkt.

Schema och ledighet: Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus
De flesta järnvägsföretag kräver lagstöd för halvtid. Har du barn under tolv? I annat fall, gör dig redo att söka kurser och plugga med vänsterhanden medan den högra slutredigerar en bok!
Och författarsamtal på bokmässan? ”Öhm, kan jag vänta med att ge besked tills jag fått mitt schema? I mitten av augusti ...”

Inspiration: Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Redo att möta naturen? Från bangårdens dofter och växter till nyfödda rådjurskid och kungsörn och björn om du är i rätt del av landet. Till och med Ale blir vackert när dimman stiger från älven. Du sysslar mer med maskiner än människor, men kör du persontrafik får du ändå din beskärda del: Hela samhället åker tåg (se Tågvärd).

Tågvärd

Skapa på arbetstid: Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus
Du har lokförarens konstiga raster och dessutom många döda pauser ombord under trafikdygnets lågtryck. Klockan 05 är det inte många som vill från Göteborg till Älvängen. Bakhytten är din ateljéplats. Och blir det rusning när du har skrivflow? Skit i viseringen! Ingen får veta. (Utom den ”mystery traveller” som cheferna anlitat för att betygsätta din prestation.)

Pengar: Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Studielån: 0 – betald utbildning.

Lön efter skatt, 75%: ca 20 000 plus OB. Obs! En del järnvägsföretag använder delade turer eller tvingad deltid, så räkna inte med att det går att få mer än 85%.

Schema och ledighet: Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus
”Hej, vi har ju en punkt på bokmässan nästa vecka? Jag måste ställa in. Jo men, jag är tågvärd ...”
Järnvägsföretaget bör inte ändra schemat med kort varsel. Om de gör det ändå får du numera ett tidsförskjutningstillägg, alltså extra timmar att ta ut vid ett annat tillfälle. Men vad hjälper det när du hade planer?

Inspiration: Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus
Som sagt, hela samhället åker tåg. Från politikens högdjur i första klass till plankande alkisar. Droglager göms bakom paneler på toan och den tungt sovande kvinnan med labradorerna visar sig ha pågående hjärtflimmer. Hur ska man processa allt? Efter en arbetsdag fylld av ansikten och emotionellt arbete kommer du sky dina vänners kontaktförsök. Då återstår bara en sak: Skriv!

Växlare

Skapa på arbetstid:
29 minuters måltidsuppehåll per arbetsdag och generationer av spolingar har dragit upp arbetstempot så ni ränner omkring för att hinna med allt ankommande och avgående gods. Börja med enstavig poesi? ”Kall. Blöta handskar.”

Pengar: Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Studielån: 0 – betald utbildning.

Lön efter skatt, 75%: ca 18 000, plus OB.

Schema och ledighet: Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
På godsbangården gäller treskift. Förutsägbart och skitjobbigt. Men fler lediga helger än de varannan som är gängse för lokförare och tågvärdar. Små företag ger ökade chanser till obetald ledighet. Har du tur kanske chefen älskar böcker? Annars får du ljuga om att du köpt ett fritidshus som behöver kärlek.

Inspiration: Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus
En plats som Göteborgs hamn i bistra midvintern kan säkert inspirera, åtminstone till en dystopi i Sibirien 2050. Men passa dig - en godsbangård är inget för drömmare! Ett felsteg och du blir mos mellan två buffertar eller upphackad av ett diesellok modell T44.

Sjöman

Skapa på arbetstid: till Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Ett fartyg är en hierarkisk plats och skapartiden ombord beror av din position. Du som vill läsa och skriva bör söka dig ner i maskinrummet snarare än tjänstgöring på däck. Med lite tur får du många timmar egentid per dag, så länge maskinerna fungerar (ta i trä). Har du otur hinner du knappt duscha.

Pengar: Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Studielån: ca 350-400 000

Lön efter skatt, 100%: ca 22 000-30 000. Skruva upp ytterligare tiotusen om du jobbar i Norge. Tål ditt kulturarbetarsamvete att serva oljeriggar eller kommer du få ett psykiskt sammanbrott under tjänstgöring? (Hm… jag känner lukten av en autofiktiv roman om sjömansliv och klimatkatastrof!) Varför inte deltid? Se nästa punkt.

Schema och ledighet: Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Ration för sjömäns ledighet är oftast 1:1, hemma lika länge som du är på sjön. Deltid brukar inte komma på fråga. Är du en av de som brukar säga ”Ska man jobba kan man ändå jobba”? I så fall: perfekt. Men din ledighet är knappast flexibel. Det kommer svida att behöva tacka nej till författarbesök och kulturarrangemang - Fast tänk ändå att få göra det med orden: ”Då är jag på sjön”! Bokare i sitt prekära ekorrhjul kommer genast romantisera din tillvaro och se till att boka in dig när du är hemma, enkom för att de vill uppleva en fläkt från havet. Snarare känner du dig som en institutionaliserad kåkfarare, påmönstringen på fartyget som att komma hem – men det behöver inte de veta.

Inspiration: Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus
Insidan av maskinrummet. Havet och himlen. Besättningens gamla vanliga ansikten. Detta räcker till en och annan roman eller novell, men sedan då? Misströsta inte, betänk att många klassiska romaner skrivits i stora författares arbetsrum med neddragna persienner. Inspiration är överskattat! 

Brevbärare

Skapa på arbetstid:
Det finns ju alltid en lunchrast ... För den som kan sin slinga kan ljudböcker vara ett alternativ, så är ändå läsningen avbockad. Men fokusintensiv lyssning är omöjlig om du samtidigt ska orientera dig bland kuvert och trappuppgångar. ”Oj, fick ni grannens brev igen? Sorry, jag försöker mig på Dostojevskij.” Vad sägs om en deckare istället?

Pengar: Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Studielån: ca 0. Viss investering krävs dock: B-körkort.

Lön efter skatt, 100%: ca 19 000. Svårt att få deltid, om du inte pluggar något samtidigt (se Lokförare). Jobba timmar är ett alternativ, men timlönen är ca 140 kr (t.ex. en lokförare på timmar kan ha nära det dubbla).

Schema och ledighet: Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Heltidsanställda får schema inför varje månad, timanställda blir inringda med varierande framförhållning, veckan innan eller samma morgon. Tiderna kan vara humana jämfört med järnväg och sjöliv, med start mellan 07 och 10. På större kontor är det relativt lätt att få ledigt (det finns fördelar med att vara utbytbar!), bara inte UNDER den största peaken inför jul.

Inspiration: Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus
Villor, miljonprogram, och du på cykel däremellan. Du observerar människorna och lägger livspusslen – deras livspussel. Du får tillräckligt många bitar för att hjärnan ska börja fylla i luckorna själv. Vad beställer de för varor, vilka brev får de, vad prenumererar de på? I repetitivt arbete vandrar tanken fritt. Och springandet i trappor är utmärkt för att redigera rytm i poesi.

Var god observera

Inga garantier lämnas för att uppgifterna stämmer för alla arbetsplatser överallt. Inte heller för all framtid – passa på innan villkoren försämras ytterligare!

Känner du inte att något av ovanstående yrken faller dig i smaken? Oroa dig inte, i näste del kommer du få veta hur man hittar inspiration som flyttgubbe och när man får en lugn stund som personlig assistent.

 

Nino Mick är poet och författare, samt lokförare.