Se och lär av Zlatans klassfilm

Volvo och Chrysler har fattat det som socialdemokrater glömt

Så är Zlatans karriär i landslaget över och det första han gör för att tacka sina fans är en reklamfilm för det kinesiska bilmärket Volvo.

Ni har säkert sett den. Den är sannerligen inte dålig. Tvärtom.

Det är svårt att inte fälla en tår när Zlatan tar bilen ”hem”, som han säger och gasar i väg över en Öresundsbro utan gränskontroller till ett folktomt Rosengård där han i gryningen hänger upp sin matchtröja på fotbollsplanen.

Nu ska nästa generation ta över, lyder budskapet.

Och min underläpp darrar.

Vem vill inte att Zlatan ska ge lite mer till Rosengård än den där pyttelilla planen han pröjsat? Vem vill inte att ungarna i Rosengård ska inspireras till att växa och få leva fantastiska liv? Kanske skulle det bäst göras med politiska reformer som styr om skattepengar från lyxkonsumtion till att stärka Rosengårdsbornas ekonomi, men hej, en reklamfilm om att Zlatan låtsasskänker sin tröja till orten är väl bättre än ingenting?

Volvos nya tårdrypande reklamsnuttar har inspirerats av en amerikansk kampanj för bilmärket Chrysler som frontades av superstjärnorna Eminem och Bob Dylan.

De berättade om Detroits industriarbetare, hur de kämpat och slitit och levt tuffa liv, inte minst efter finanskraschen, men nu funnit en oerhörd stolthet i att producera amerikanska bilar för amerikanska köpare.

Även de tömmer tårkanalerna lika effektivt som gråbopollen på en gräsallergiker – av den enkla anledningen att deras dramatiska kärna är något vi alla vet är helt avgörande för våra livsöden.

Klasstillhörigheten.

Och just därför väcks de allra starkaste känslorna i oss.

Man behöver inte vara Don Draper för att dra slutsatsen att klass säljer. Det är bara så konstigt att Chrysler och Volvo fattat det när Europas socialdemokrater tycks ha glömt det.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln