Poddvärlden laddar om för framtiden
Patrik Syk om språnget ljudmediet befinner sig i
Det började med att Amazon-ägda ljudboksföretaget Audible skar ner på personal. Det följdes av Panoply (som bland annat ligger bakom alla Slates poddar) la ner sin produktion, samtidigt som Buzzfeed sparkade nästan hela sin audioredaktion.
Ganska snart började det spekuleras i diverse analyser om podcastboomen inte bara kommit av sig utan att det vi ser nu är början på podcastfenomenets död. Men bara lugn poddkompisar, riktigt så ligger det inte till. Det är nu det börjar.
Det vi upplever just nu är den mest spännande perioden i ljudmediets historia, sedan FM-bandet introducerades efter andra världskriget.
Vi är på väg från skärmstyrd, visuell kommunikation, till en röststyrd – audiell – som ligger närmare det mänskliga sättet att kommunicera. Det skiftet står för dörren och förändringarna vi just nu ser är såklart en ansats att ta sig an denna nya sköna värld. Så hur gör man då det?
Angående exemplen ovan har man resonerat lite olika. Panoply till exempel har lagt ner sin podcastproduktion för att helt satsa på en ny spännande plattform för just podcasts, Megaphone. Den är tänkt att ta podcast och annat redaktionellt ljud ännu närmare användarna såväl annonsörerna. Ett smart drag när flera stora starka innehållsleverantörer från andra delar av mediebranschen tränger sig före i kön.
I de andra fallen minskar inte produktionen utan den läggs bara utanför huset för att enklare kunna anpassa den efter en nya tekniska och innehållsmässiga krav.
Vill man dessutom vidga synfältet så meddelade Vox (med poddar som Today explained och The verge) att företaget fördubblar sin personal på audio/podd. Inriktningen på samhällsjournalistisk och nyhetsfördjupning har varit lyckosam och nu satsar företaget på en ny innovativ plan för annonsering i nyhetsformat. Jag, så att säga, spetsar öronen här.