Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Vi sätter inte vinst före elevernas utbildning

Academedias skolchefer: Debatten om oss bygger på felaktigheter

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-02-28

Vi känner att det finns behov av att nyansera den debatt som kommit att spilla över på oss och våra skolor. Att vi skulle sätta vinsten före elevernas rätt till god utbildning är helt fel skriver Jimmy Kjellström och Lotta Krus.

DEBATT. Ägarbytet som inte blev av har skapat stora rubriker om Academedia den senaste tiden. Kanske har det också delvis skadat förtroendet för oss som landets största utbildningsföretag och för friskolebranschen som helhet. Det kan vi bara beklaga – vi tycker inte heller att skolan ska vara en medial cirkus. 

Vi känner däremot att det finns behov av att nyansera den debatt som kommit att spilla över på oss och våra skolor. Att vi skulle sätta vinsten före elevernas rätt till god utbildning är helt fel.

 

Vi som arbetar med Academedias kärnuppdrag - skola och utbildning - fokuserar varken på ägare eller aktiekurser. Det centrala för oss är att vi ges goda förutsättningar att erbjuda medarbetare bra arbetsplatser och elever utbildningar av hög kvalitet.

Det tycker vi att vi har, även om vi naturligtvis också har saker som vi vill förbättra. 

 

Den avbrutna affären mellan Mellby Gård och Akelius Foundation har lett till en debatt där våra avsikter att bedriva utbildning ifrågasätts. 

Vi kan garantera att ingen som jobbar på våra 230 grund- och gymnasieskolor har något annat än elevernas bästa för ögonen.

Majoriteten av de rektorer, lärare och andra skolmedarbetare vi möter och arbetar tillsammans med är oftast helt ointresserade av vem som äger deras skola. Många vet nog inte ens. Det är en avlägsen fråga när man står i klassrummet och undervisar i Alingsås, Kristianstad eller Luleå.

Däremot är alla måna om att deras huvudman tar ett stort ansvar för utbildningarnas utveckling och att det finns ett bra pedagogiskt ledarskap.  

 

Trots att det finns stora utmaningar i svensk skola som vi gemensamt behöver ta oss an så är vinsten den fråga som oftast dominerar debatten.

Vi förstår, det är en tacksam bild att måla upp, vinst i ena vågskålen och elevers utbildning i den andra. Och vi förstår att det kan kännas avigt att prata börsvärde och skola i samma andetag – det skulle vi själva aldrig göra. 

 

Vi ser det dock inte så svart eller vitt – det är i grunden en fråga om vilket skolsystem man vill ha och vem man tycker ska finansiera det. För oss som tillsammans ansvarar för 230 skolor med 75 000 elever är det enda viktiga att vi har ekonomiska muskler för att utveckla våra verksamheter och en buffert att ta till i tuffa tider.

Detta har Academedia varit garant för i alla år, oavsett vilka våra ägare varit.  

 

Vi följer naturligtvis med i debatten om friskolor och om oss som utbildningsföretag, men ser sällan ett behov av att själva debattera frågor som rör vinst, utdelning och ägare.

Kanske för att det ligger så långt bort ifrån det vi dagligen arbetar med, kanske för att frågan är allt för infekterad. Eller en kombination.  

 

Det vi hellre fokuserar på är vårt uppdrag, som att till exempel: 

  • få fler elever att börja läsa i tidig ålder, med särskilda satsningar på de skolor som behöver extra insatser för att lyckas med alla elever 
  • göra matematiksatsningar både i grundskolan och på gymnasiet. Vi är oroade över att matematikkunskaperna sjunker i Sverige och är fast beslutna att göra vad vi kan för att vända trenden 
  • att lyfta landets yrkesutbildningar och få fler elever att välja dem. Fler än 100 av våra gymnasieskolor har yrkesprogram, där elever utbildar sig till viktiga bristyrken. Vi renoverar skolor och bygger nya verkstäder.   
  • att stärka arbetet med likvärdig bedömning och betygssättning. Även vi har haft avvikelser på en del skolor och har därför initierat en stor satsning som gett goda resultat. Att alla elever får betyg som motsvarar deras kunskaper, så långt det går i dagens system, är en självklarhet för oss och alla som jobbar på våra skolor. 

 

Listan kan göras längre, men vår poäng är att debatten om oss och våra drivkrafter bygger på helt felaktiga antaganden. Den som ger sig in i skolans värld gör det med ambitionen och viljan att bidra till elevers utveckling och ge dem förutsättningar att forma sin framtid.

Det är det vi jobbar med, varje dag, långt bort från aktiemarknaden, mediebrus och debattsidor.  


Jimmy Kjellström, chef för Academedias gymnasieskolor 
Lotta Krus, chef för Academedias grundskolor 

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln