Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Stockholm behöver hela landet, Timbro

Replik från Norrbotniabanan om satsningar utanför huvudstaden

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 14.30

Sverige är ett lagarbete – vi behöver Stockholm, och Stockholm behöver hela landet. Replik från Norrbotniabanegruppen och Norrbotniabanan AB.

REPLIK. Timbro tycker att satsningar på Norrbotniabanan och industrins omställning i norr sker på Stockholms bekostnad.

Men faktum är att Norrbotten och Västerbotten står i centrum för banbrytande industrisatsningar inom fossilfritt stål, gröna batterier och vätgas, sida vid sida med ledande företag inom tjänstesektorn. Dessa regioner är dessutom hem för Europas bästa sociala hållbarhet, enligt EU.

Det skapar en stark grund för en region som är en av frontfigurerna i den globala omställningen mot hållbarhet.

 

1 400 miljarder kronor – en enorm investering. 

Beräkningar visar att de pågående investeringarna i norra Sverige uppgår till över 1 400 miljarder kronor – lika mycket som hela Sveriges totala skatteintäkter och över 50 gånger mer än landets årliga försvarsbudget. Dessa satsningar på grön omställning är avgörande för Sveriges konkurrenskraft.

Tyvärr rapporteras regionernas exportvärden ofta utifrån huvudkontorens placering, i stället för där värdet faktiskt skapas.

 

En historisk inflyttningstakt. 

Antalet arbetstillfällen har ökat med över 10 000 jobb de senaste åren, och prognoserna pekar på att denna siffra kan mångdubblas. Ett exempel är Skellefteå, som hittills i år, haft en befolkningsökning på 2 000 personer.

 

EU har insett potentialen. 

De senaste fem åren har EU fattat flera strategiska beslut som bekräftar norra Sveriges betydelse för hela Europas framtid, med fokus på regionens expertis inom platsbundna näringar och energi. Dessutom har gränsövergångarna mot Finland och Norge i det arktiska området fått ökad strategisk tyngd.

 

Nu måste Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå färdigställas. Hade banan funnits i dag, skulle det ha underlättat kompetensförsörjning och stärkt tillväxten och skapat en viktig länk för vidareförädling och transport, både söderut inom Sverige och vidare ut i Europa.

Sverige är ett lagarbete – vi behöver Stockholm, och Stockholm behöver hela landet.


Lorents Burman, ordförande Norrbotniabanegruppen
Elisabeth Sinclair, Norrbotniabanegruppen
Hans Lindberg, ordförande Norrbotniabanan AB
Gusten Granström, vd Norrbotniabanan AB

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.