Sverige har blivit ett paradis för biltjuvar

Debattören: Systemet med ett öppet fordonsregister måste ändras

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-05-11

Nya siffror visar att det enda landet i EU som har fler bil- och reservdelsstölder än Sverige är Italien. Anledningen är uppenbar, det beror på vårt unika och öppna fordonsregister. Det är dags att begränsa möjligheten att använda data från registret, skriver Anders Ydstedt.

DEBATT. Italien är det land inom EU som har flest bil- och reservdelsstölder. Sen kommer Sverige. Längst ner på listan från Eurostat kommer Danmark.

En förklaring till Sveriges pinsamma placering på denna föga attraktiva topplista är uppenbar. Det beror på det öppna fordonsregistret, som i dag har 11 000 användarkonton.

 

Det svenska systemet med ett öppet fordonsregister är närmast unikt i världen, och då alltså inte på ett positivt sätt.

Med några enkla knapptryck kan vem som helst skaffa sig information kring ägaruppgifter om ett visst fordon, eftersom detta är en offentlig handling i dagsläget.

Dessutom säljs uppgifterna till olika kommersiella aktörer som via nättjänster gör det ännu lättare att hitta information om var man kan hitta en viss bil.

Vår öppenhet blir ett effektivt verktyg i händerna på kriminella som stjäl hela fordon eller specifika delar på beställning. Inte sällan finns ligor och uppdragsgivarna i andra länder.

 

En bilstöld är inte bara statistik. Att komma ut en morgon och se sin parkering vara tom är en mycket otrevlig känsla. Hur ska man ta sig till jobbet? Hämta och lämna barn? Hälsa på mormor? Och varför stal de just min bil?

Till detta kommer allt besvär med polisanmälningar, försäkringsbolag, hitta en ersättningsbil samt alla kostnader. Och då har vi inte ens gått in på det sentimentala värdet som gått förlorat.

Problemet måste åtgärdas vid källan, Transportstyrelsen

Stölderna blir alltmer inriktade på dyra reservdelar än tidigare.

Under tioårsperioden 2011–2020 var kostnadsökningen nära 50 procent, enligt försäkringsbolaget If.

Stulna bilar används också i samband med rån, skjutningar och narkotikatransporter, liksom för bedrägerier och penningtvätt. Och bilägarna får ta fram sina kreditkort och knyta näven i fickan. Dessutom används bilregistret för att hitta bostäder att göra inbrott i.

 

Vi i Kungliga automobil klubben, KAK, har länge påtalat att det öppna fordonsregistret gör Sverige extra utsatt för bilstölder. Regeringen har uppmärksammat problematiken och tillsatt en utredning som ska se över de privata söktjänsterna, vilket vi förstås välkomnar.

Men uppdraget som nu ligger blir i bästa fall ett hårt slag i luften som dessutom verkar behöva kräva lång tid att genomföra. Problemet måste åtgärdas vid källan, Transportstyrelsen.

 

Utöver att Transportstyrelsen tillhandahåller uppgifter via sms samt säljer uppgifter så har över 11 000 aktörer direktåtkomst till fordonsregistret och kan gå in och göra ändringar. Det kan röra sig om alltifrån kommuner, till andra myndigheter och enskilda företag.

Mycket mer borde göras för att begränsa tillgången till ägaruppgifter.

För privatpersoner bör sökning i registret endast kunna ske om den som söker identifierar sig, att alla sökningar loggas och antalet sökningar per dag begränsas. Det vore också lämpligt att den som äger ett fordon informeras om sökningar på samma sätt som sker idag när en kreditupplysning gjorts.

Vi förstår att Transportstyrelsen vill vara en serviceinriktad myndighet men när det gäller fordonsregistret finns ingen anledning till att vara ”bäst i klassen”, ambitionsnivån bör sänkas mot miniminivån för vad lagen kräver och kanske bör även offentlighets- och sekretesslagen (OSL) ses över.

 

Direkt tillgång till ägaruppgifter bör förbehållas en begränsad krets såsom försäkringsbolag, kreditgivare, parkeringsbolag och bilhandel. En översyn vilka som har tillgång och gallring av nuvarande 11 000 användare bör göras omedelbart. Fordonsdata utan koppling till ägare bör däremot fortsatt vara tillgängligt för att underlätta för bilägare att söka reservdelar mm.

Det är dags att begränsa möjligheten att använda data från fordonsregistret för kriminalitet och problemet måste åtgärdas vid källan – Transportstyrelsen.


Anders Ydstedt, ordförande expertrådet, Kungliga automobil klubben, KAK

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln