Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Orvar

Skjut inte budbäraren

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-01

Som journalist är jag ganska trött på alla som skyller allt elände och alla misslyckanden på media. Ofta är det makthavare som trummar in det budskapet i människors medvetande. En medveten propaganda för sin egen verksamhet och sin egen politik. En vanlig anklagelse är: Vi gör minsann allt rätt medan media fokuserar på fel saker eller förstör vårt budskap med felaktiga vinklingar.

Det är dags att granska den propagandaapparat som statsmakten och partierna har till sitt förfogande. Det handlar om allt från enorma ekonomiska resurser för att få ut sitt budskap, nära samverkan med forskningen och sist men inte minst den mediekompetens som alla partier och myndigheter bygger upp för att få ut sitt budskap.

Jag kan ta ett exempel. I går kom ett pressmeddelande från Pentagon. Det amerikanska försvarsdepartementet tillsätter nu en egen mediegrupp eftersom Bushadministrationen inte är nöjd med den bild som media ger av kriget i Irak. Speglingen av kriget och alla attacker kan påverka det amerikanska mellanårsvalet nu i november, konstaterade vicepresident Dick Cheney. Det bästa med Pentagon är att de åtminstone är så ärliga att de talar om sin strategi. Här hemma är det tvärtom. Där låtsas makthavarna att de inte har någon makt alls gentemot media. Trots att statstelevisionen till råga på allt gett dem en egen tv-kanal, TV 24, där de får tala till punkt.

Lotta Gröning

Följ ämnen i artikeln