Så stark är prins Daniel-effekten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2012-09-11 | Publicerad 2010-06-21

Varumärkeskonsulten: Nu måste han visa att han gör nytta och tillför gott till det svenska folket

Daniel fick många tvivlande icke-rojalister att ändå hålla med om att det blev rätt bra till slut.

Det här är sann kärlek. Inget tvivel om saken. Nästan som en saga som han också själv nämner i sitt tal om prinsessan som kysste en groda.

Många är vi som känner både empati och sympati för detta kärlekspar och vad de har gått igenom och vad som komma skall. Och vem tror honom inte när han i sitt tal säger: ”Jag känner en djup respekt inför de uppgifter som ligger framför mig. Det kommer utan tvekan att bli en stor utmaning. Jag ska göra mitt yttersta för att leva upp till de förväntningar som kommer att ställas på mig. Jag kommer göra mitt yttersta för att stödja min hustru, Sveriges kronprinsessa, i hennes viktiga gärning”. Bondkillen från landet fick sin prinsessa. Daniel överraskade. Han var tillbakadragen och blyg men som på självaste bröllopsdagen slog oss med häpnad med sin starka och varma framtoning.

Något som är extremt viktigt när man bygger starka personliga varumärken är att skapa ett känslomässigt engagemang hos sin omgivning. Genom att tillföra en emotionell historia, som kan beröra många och som uppfattas som positiv, får man folk att fatta intresse och börja lyssna. Vi har fått höra historien om pojken från landet, om hockeyn, om njurtransplantationen, om de många åren de levde tillsammans men inte var fullt accepterade, om Victoria i lingonskogen i Ockelbo, om de 30 breven Victoria skrev et cetera.

Vi håller nu alla på att lära känna prins Daniel. Han gjorde en rivstart i sin nya roll och fick högsta betyg för sitt framträdande. Det gäller nu att han tar tillvara på denna rivstart och förvaltar den på allra bästa sätt så att den kommer vara till gagn för hovet och monarkin i stort. Han har en enormt viktig roll att fylla för monarkins fortsatta trovärdighet och existens.

Förhoppningsvis har han inga lik i garderoben utan han kan med rätt rådgivning och stöd sköta sitt uppdrag och utvecklas i sin nya roll. Som vi ser har kronprinsessan och prinsen förutsättningarna för att göra prins Daniel till ett starkt personligt varumärke som kan påverka synen på det svenska kungahuset. Många är de som redan har fattat tycke för honom och det han har att säga. Nu måste han visa att han gör nytta och tillför gott till det svenska folket och Sverige. Detta, att tillföra gott till andra, är en västentlig del i personal branding.

Nu börjar prins Daniels mandat att agera ”För Sverige i tiden”. Varje kommunikation och budskap som Daniel kommer att förmedla framöver är ett meddelande till omgivningen om vad han gör och står för – och beskriver hur han är till nytta för folket. Han måste uthålligt leverera ett tydligt och konsekvent budskap som stärker monarkins fortlevande.

Marianne Tollefors

Konsult och utvecklare av personliga varumärken

Följ ämnen i artikeln