Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Barn blir blåsta på bytesrätten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-04

Sverker Olofsson och REA: Butikerna struntar i ungas rättigheter

Dilan Akgül

Nu är julen över och julklappar för miljarder har delats ut. Var fjärde leksak som säljs varje år säljs under julhandeln - för julen är barnens högtid. Barnen är handelns mest intressanta marknad med mammas och pappas pengar, och barnens starka vilja. Men trots detta får de av handeln inte den respekt de förtjänar och har rätt till.

Sedan 1999 har SVT Barnkanalens ”Rea” haft ögonen på konsumentfrågor för barn. När ”Rea” frågade landets konsumentvägledare om de anser att vuxna och barn behandlas lika i egenskap av konsumenter svarade hela 72 procent nej. Många vittnar om att barn inte tas på allvar eller bemöts med respekt, vare sig när de ska köpa eller reklamera saker:

”Barn hamnar i ett konstigt mellanläge. De har visserligen inte rätt att ingå avtal förrän de har fyllt 18 år. Men när de ändå konsumerar har de i de flesta fall föräldrarnas tillstånd och därmed samma rättigheter som vilken konsument som helst. Ändå får de dålig eller ingen information alls, blir styvmoderligt behandlade och ständigt ifrågasatta.”

(Konsumentvägledare i Göteborg)

”Då barnen reklamerar i butiker får de inte rätt enligt Konsumentköplagen. Men då de tar med sig någon vuxen får de rätt enligt de reklamationsregler som finns. Jag upplever generellt att barn lättare får hjälp om någon vuxen är med.”

(Konsumentvägledare i Karlstad)

”Det antas nog att man har mer koll på sina rättigheter när man är vuxen än när man är barn/ungdom samt att man som vuxen har mer pengar att spendera i butiken. Det är ju lättare att blåsa någon som inte har full koll på sina rättigheter - vid en reklamation till exempel.”

(Konsumentvägledare i Skellefteå)

Att barns konsumenträttigheter inte tas på allvar visar sig tydligt även i ”Reas” brevskörd. Varje vecka strömmar det in hundratals mejl till redaktionen från barn som upplever att de blivit lurade eller felbehandlade då de köpt något. Samma erfarenhet har ”Plus”.

En av de som hört av sig till programmet är 11-åriga Dilan Akgül från Örebro. Hon köpte en tröja som efter bara ett par gångers användning sprack i en söm. När hon gick tillbaka till klädkedjan Gina Tricot för att reklamera plagget blev hon starkt ifrågasatt och nekad. Enligt butiksbiträdet hade hon använt den för mycket. Men när Dilan gick dit i sällskap med sin mamma fick de ett helt annat bemötande och en ny tröja. Enligt butikschefen handlar det om ett olycksfall i arbetet.

Både ”Rea” och ”Plus” har berättat om sajten habbo.se. I höstas gjorde Rea ett reportage om 10-årige Olle som spenderade tusentals kronor på Habbo utan att själv förstå hur det gick till. Sajten är en mötesplats för unga på nätet där man kan chatta, spela och inreda sitt eget hotellrum med virtuella möbler. Dessa köper barnen för speciella Habbomynt, som i sin tur betalas via betalsamtal och hamnar på familjens telefonräkning. Ju fler prylar man köper, desto fler vänner får man. Att sälja popularitet till unga, vars främsta strävan är att få vara just populära, är förmodligen lönsamt. När telefonräkningen kommer är det många föräldrar och barn som blir chockade. Under 2010 var anmälningarna mot till Konsumentverket fler än någonsin. En granskning som Konsumentverket gjorde under hösten visar att sajten bryter mot marknadsföringslagen genom direkta köpuppmaningar till minderåriga. I samma granskning ingick många andra populära ungdomssajter som exempelvis blip.se och stallet.se.

Enligt uträkningar från bland andra Swedbank får varje barn julklappar för i genomsnitt 1 000 kronor. Det är dessa pengar handeln siktar på. Att barn är hett eftertraktade konsumenter råder det alltså inga tvivel om. Trots detta är trenden tydlig: minderåriga konsumenter behandlas sämre än vuxna. Om handeln ska fortsätta sin målinriktade kamp om barns och föräldrars pengar, bör den också ta ansvar för att även de yngsta konsumenterna får sina rättigheter tillgodosedda och blir bemötta med respekt. Annars riskerar vi att fostra en generation konsumenter som inte tror sig ha några rättigheter. Konsumentköplagen gäller inte bara för den som köper - utan också för den som säljer.

Mattias Barsk
Caroline Ginner
Sverker Olofsson