Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Förslaget en provokation

Jonas Morian om Svenskt näringslivs utspel

Inför Almedalsveckan brukar organisationer med ambitionen att påverka samhällsdebatten komma med olika typer av utspel, i förhoppningen att få uppmärksamhet och kunna sätta agendan. Det är precis vad Svenskt Näringsliv nu gör med sitt förslag om sänkta studiemedel för dem som pluggar humaniora och konst.

Självklart inser Svenskt Näringsliv att detta provocerar. Möjligen var det själva avsikten. Man kan dra en parallell till lanseringen av Kulturpartiet i Almedalen 2005, som visade sig vara en pr-kupp från
Riksteatern i syfte att få publicitet för kulturfrågorna inför valet.

Bakom kuppen låg för övrigt samma reklam- och pr-byrå som några år senare lät Gudrun Schyman elda upp 100 000 kronor åt Feministiskt initiativ för att uppmärksamma löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

Om utspelet från Svenskt Näringsliv har någon djupare mening än att provocera är svårt att säga innan rapporten är presenterad i sin helhet (vilket sker på söndag, då Almedalsveckan inleds). Men spontant känns det som ett ganska dåligt förslag.
Ingen kan på förhand veta vilken ung människa som kan komma att bli en framstående ingenjör, en lysande konstnär, en skicklig läkare eller en enastående lärare. Eller vem som kommer att skriva bästsäljande böcker, revolutionera den medicinska forskningen eller vinna en Oscar för bästa skådespelarinsats.

En viktig poäng med utbildning är att den ger oss möjlighet att upptäcka nya intressen och talanger. Att med ekonomiska styrmedel leda bort människor från vad som förutspås bli ekonomiskt olönsamt vore att göra samhället en stor otjänst.