Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Sluta gömma er och ta ansvar, Facebook

Replik från Annonsrådet om etik på sociala medier

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2017-05-31

3 000 nya medarbetare till er support räcker inte. Facebook behöver nya riktlinjer och en ny intern struktur, skriver Amanda Oxell.

REPLIK. Precis som Monika Bickert bekräftade i sin text förra veckan så gör Facebook fel ibland. Som när de valde att inte plocka ned ocensurerade videos på döende barn efter en giftgasattack i Syrien. Eller när de inte plockade ned bilderna på de sargade kropparna efter attacken på Drottninggatan.

De gör fel när en anmäld video får ligga kvar efter granskning av en supportmedarbetare, men tas bort när den anmäls igen och granskas av en annan medarbetare.

Facebook har i dagsläget en global support som består av 4 500 personer. En enda supportperson på 444 444 användare. De delar ingen information om vilken utbildning medarbetarna har, var i världen de finns, vilka underleverantörer de jobbar för eller vilka riktlinjer de följer.

Det är dags för Facebook att sluta gömma sig bakom ord som ”svåra gränsdragningar” och ”bedömningar på global nivå” när det kommer till vilket material som ska få ligga på plattformen.

Det är dags för Facebook att sluta göra fel, dags att börja ta ansvar. Dags att skapa riktlinjer som främjar ett tryggt klimat i sociala medier, riktlinjer som är anpassade efter varje lokal marknad och inte efter en global standard som mynnar ut i att det är okej att helt ocensurerat visa barnmisshandel ”så länge det inte innehåller några sexuella handlingar mot barnet”. Tror ni mig inte? Kolla granskningen av de läckta interndokumenten som The Guardian utförde i förra veckan.

Du har helt rätt Bickert, 3 000 nya medarbetare till er support räcker inte. Ni behöver nya riktlinjer och en ny intern struktur. Som passar oss användare – i stället för att vara kostnadseffektiv för er.


Amanda Oxell, grundare Annonsrådet. Digital Strateg, Maxus


Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln