Statsbesök är viktiga för bilden av Sverige

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-12-19

Debattörerna: Att kalla statsbesök otidsenliga är att visa okunskap

En dryg vecka efter att det svenska kungaparet, tre ministrar och 30-talet svenska företagsledare lämnat Frankrike och avslutat ett tre dagar långt, intensivt statsbesök är det för oss naturligt att dra ett antal slutsatser. Det finns hos många en okunskap om vad ett statsbesök egentligen innebär. Ett statsbesök är inte som andra besök länder emellan. Det är den högsta nivån av besöksutbyte som finns mellan stater då statschef bjuder statschef.

Det omgärdas i Frankrike av många ceremoniella inslag med orkestrar, korteger, pompa och ståt. Somliga kan anse det vara otidsenligt och något som borde förpassas till dåtiden. Men i ett land där tradition och historia har en central betydelse öppnar ett statsbesök dörrar som annars vanligtvis förblir stängda. Med statsbesöket och evenemangen runt omkring, har intresset för Sverige i Frankrike avsevärt ökat.

Forskning och innovation, klimat- och energi, kultur, integrations- och ungdomsfrågor var huvudteman under statsbesöket. Det är områden där intresset för Sverige är stort och vi kommer att vidareutveckla och fördjupa samarbetet med Frankrike. De ansvariga statsråd som medverkade kunde knyta värdefulla politiska kontakter med sina franska motparter.

Under statsbesöket ordnades bland annat en internationell klimat- och energikonferens, som inleddes av president François Hollande och kung Carl XVI Gustaf, och som utgjorde ett viktig led inför nästa års FN-miljökonferens i Paris. Både den svenska energiministern Ibrahim Baylan och franska Segolène Royal deltog och lade grunden för ett fördjupat svensk-franskt samarbete både i EU och inför COP21.

Näringslivets medverkan vid ett statsbesök är centralt för den bilaterala handels- och affärsdiplomatin. Ovanligt många ledande svenska näringslivsföreträdare deltog, med starka affärsintressen i Frankrike. Där är affärerna tätt sammanflätade med politiken och det krävs uppbackning från svenska ministrar för att lyfta frågor till högsta nivå. Arbetsmarknadsreformer och förbättrad konkurrenskraft var frågor där ministrarna fick möjlighet att dela med sig av svenska erfarenheter. Företagsledarna förde samtal med näringsminister Mikael Damberg och Frankrikes Emmanuel Macron om svensk-franska industrins behov och krav för jobbskapande tillväxt.

Som en del i kultur- och ungdomstemat besöktes det franska kulturhuset ”Le 104” med bland andra Fryshusets vd Johan Oljeqvist. Besöket oljade rälsen för framtida fransk-svensk kulturinstitutionell samverkan och på Gare de Lyon kunde samtidigt hundratusentals resenärer ta del av Umeås - Europas kulturhuvudstads - stora fotoutställning.

Därutöver satsade vi på en kulturvecka i Paris i samband med statsbesöket med konserter, utställningar, barnaktiviteter, matupplevelser och en ljusinstallation i centrala Paris som fick stor uppmärksamhet.

Genom statsbesöket har Sverige fått en unik möjlighet till uppmärksamhet. Strålkastarljuset har riktats mot långt fler än den i Frankrike omåttligt populäre Zlatan Ibrahimovic. De som vill förpassa statsbesök till historien har inte förstått vilken betydelse den här formen av besök har och vilken viktig milstolpe det utgör i Sveriges långa och goda relation med Frankrike.

Vi ser nu fram emot att bygga vidare på alla kontakter och initiativ som skapades under dessa dagar, inte minst inom hållbarhetsområdet med blicken riktad mot FN:s globala klimatkonferens i Paris.

Veronika Wand-Danielsson

Robert Wentrup

Mats Widbom