Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Vi svenskar behöver en sociala medier-minister

Debattören: Någon måste rensa ut missbruk och otillbörlig påverkan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-11-29 | Publicerad 2018-10-29

Sociala medier är idag en så central arena i svensk vardag och samhällsliv att en sociala medier-minister är lika naturlig som en för stadsbyggnad eller landsbygd, skriver Jimmy Jakobsson.

DEBATT. Så småningom får väl Sverige en ny regering. Den som blir statsminister bör då tillsätta en sociala medier-minister. Det handlar inte om en digitaliserings- eller IT-minister. De har fokus på mycket annat. Här handlar det om att anpassa sig till en grundläggande förändring i människors vardag, snarare än att genom politiken driva förändring.

Samhället är där människor är. Varje dag besöker 5,2 miljoner svenskar Facebook, alltså mer än halva befolkningen. Många är lika aktiva på Instagram, Messenger, Twitter, Snapchat och WhatsApp.

Allt fler mänskliga aktiviteter och interaktioner har flyttat till dessa plattformar. Vi umgås och håller kontakt med våra vänner där. Vi gör våra inköp. Vi lyssnar på musik och ser film. Vi hämtar allt mer av vår världsbild. Många träffar till och med sina livspartners där.

Sociala medier är idag en så central arena i svensk vardag och samhällsliv att en sociala medier-minister är lika naturlig som en för stadsbyggnad eller landsbygd.

Sociala medier-ministern skulle ha tre ansvarsområden.
Det första ansvarsområdet handlar om frågor kopplade till medborgarnas närvaro och samhällsdiskursen i sociala medier och online. Som i alla miljöer där människor umgås uppstår friktion. Unga och gamla vittnar om nätmobbning. Journalister, kändisar och politiker om näthat.
Bedrägerier och identitetskapningar förekommer. Dessa företeelser fanns långt innan sociala medier, men har flyttat dit eftersom så många är där. Politikens uppgift är att stävja dem, utan klåfingriga pekpinnar.

Detta väcker frågor om integritet och etik. Hur mycket information ska plattformarna få samla in, och vad ska de få göra med den? Hur ska myndigheter få använda informationen? Maktbalansen ifrågasätts mellan den enskilde medborgaren och de mäktiga teknikföretagen. Den fria företagsamheten löser nog många av dessa avvägningar, men sociala medier-ministern kan också ha
en medlande roll.
Det demokratiska samtalet förs idag i stor utsträckning i sociala medier. Utvecklingen har på sistone tecknats i mörka färger. Sociala medier-ministern bör driva på för att bejaka det demokratiskt positiva i att fler diskuterar och sprider politik på till exempel Facebook. Yttrandefriheten är garanten för en
mångfaldig diskussion. Det viktiga är att rensa ut missbruk och otillbörlig påverkan.

Det andra ansvarsområdet är att förmå Sverige att ta till vara mognad och kunnande inom sociala medier, så att industrin blir en spjutspets inom svenskt tillväxtskapande. Vi har en fin tradition från näraliggande områden genom Skype, Spotify, SoundCloud, Stardoll, King, iZettle och Kry.

Politiker kan inte skapa och bygga nya företag, men de kan hjälpa till genom att uppmärksamma dem, deras framgångar och utmaningar.

Det tredje ansvarsområdet handlar om att vända den falska Sverigebild som nu sprids internationellt, framför allt i sociala medier. I fejknews och communitydiskussioner påstås det svenska samhället vara i fritt fall med laglöshet, terror och moralkollaps. Narrativet används för att gynna agendan hos
aktörer som egentligen inte har med Sverige att göra. Det är dock ett stort problem, eftersom det kan få exempelvis turister och investerare att undvika Sverige.

Att vända bilden är upp till alla svenskar – både politiker och vi andra – genom att korrekt beskriva samhällsutvecklingen. Men sociala medier-ministern kan ta ett särskilt ansvar att bevaka, följa upp och ge en motbild – och då mest effektivt genom sociala medier.

Regeringen har en bra grund att bygga på. Sverige har länge varit ledande i att kombinera sociala medier och så kallad soft diplomacy. 2007 var vi först med en ambassad i Second Life, 2013 blev vi det första landet att ha alla ambassader på Twitter och Facebook och fram tills nyligen kurerades Sveriges officiella Twitterkonto av vanliga svenskar en vecka åt gången.

Det finns alltså utmaningar, möjligheter och en grund för den politiker som snart förhoppningsvis utses till Sveriges – kanske världens – första sociala medier-minister.


Jimmy Jakobsson, VD och medgrundare i Ingager


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här