Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tore, Tor

Välj en Rättvisemärkt bröllopstårta, Victoria

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-31

Föreningen Rättvisemärkt om hovets val av nya leverantörer

Victoria och Daniel på bröllop.

DEBATT Hovet ska ändra reglerna för hovleverantörer. Jag hoppas att de likt tusentals andra svenskar ska välja Rättvisemärkt.

Kungafamiljen och hovet är inte bara stora konsumenter, utan också viktiga förebilder och opinionsbildare. Deras val spelar roll. Hovet har annonserat att man vill gynna svenska företag i reglerna för hovleverantörer. Gott så, men vissa produkter kommer aldrig att kunna odlas i Sverige. Kaffe, kakao, te, mango, bananer, rosor är bara några exempel. Många av dessa produkter odlas i områden med utbredd fattigdom. Genom att välja Rättvisemärkt-certifierade produkter kan kungafamiljen bidra till att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för dem som arbetar med att odla dessa produkter.

Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning som innebär att produkten lever upp till kriterier som syftar till ekonomisk, social och miljömässig utveckling. Förutom att odlarna är garanterade ett lägsta pris som täcker produktionskostnaden så utgår en premie för investeringar i lokalsamhället, till exempel skolbyggnader, hälsocenter och brunnar. Kriterierna baseras på Internationella arbetsorganisationens (ILO) konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet och innebär att barnarbete och diskriminering motverkas och att demokrati och jämställdhet främjas.

Sverige har som land skrivit under dessa konventioner. Det borde vara självklart att vår statschef ställer krav på att konventionerna inte har brutits i framställningen av de varor han och hovet köper in.

I vårt grannland Norge väljer kungafamiljen Rättvisemärkt. Kronprins Haakon, som är känd för sitt engagemang för internationella frågor och fattigdomsbekämpning, sa nyligen på en konferens om etisk handel att Rättvisemärkt är ett sätt att bidra till en bättre vardag för människor värden över och att det ger hopp om att det är möjligt att skapa en bättre värd.

Försäljningen av Rättvisemärkt-certifierade varor bidrar i dag till att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för drygt fem miljoner odlare, anställda och deras familjer i ett 50-tal utvecklingsländer. Men fortfarande finns det mycket kvar att göra. Många fler odlare och anställda skulle behöva den utveckling som en Rättvisemärkt-certifiering innebär. Hovet har möjlighet att bidra genom att välja Rättvisemärkt.

Om kungafamiljen skulle efterfråga hovleverantörer som erbjuder Rättvisemärkt skulle det också vara en positiv förebild för fler företag att arbeta med etiska krav och socialt ansvarstagande. Kungafamiljen har ekonomiskt, men också symboliskt, viktigt inflytande över de företag som de väljer att handla med.

I dag erbjuder ett 60-tal svenska företag Rättvisemärkta produkter och kungafamiljen har över 800 produkter att välja på. Det finns till exempel ett brett utbud av kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färskt frukt, juice, läsk, ris, quinoa, glass, socker, kryddor, nötter, snacks, godis och honung. Dessutom går det att köpa Rättvisemärkt vin, blommor, sportbollar och produkter som innehåller Rättvisemärkt bomull.

Med de två bröllopen i antågande har kungafamiljen en fantastisk möjlighet att visa svenska konsumenter och företag vikten av att ta socialt och etiskt ansvar i handeln med utvecklingsländerna. När medierna kommer att fyllas med kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleines val av bröllopsmenyer, blommor och klänningar hoppas jag att de tar chansen att visa att de verkligen är en kungafamilj i tiden. En kunglig bröllopstårta med Rättvisemärkt-certifierade ingredienser. Det vore sannerligen något för hela världen att glädjas med!

Helena Markstedt