Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Annons

Här hittar du årets hetaste vintrender

Att trender påverkar våra val i livet är inget nytt, det finns till och med människor som låter sig styras helt och hållet utifrån vilka råd, rön och trender som råder.

Hur står det till i vinvärlden då? Hur påverkas den av trender, och vilka vågor och signaler skickar den gärna iväg själv mot omvärlden?

Sommelieren Michael Anderquim testar vintrender.

Idag är det ingen hemlighet att appassimentovinernas framfart onekligen är ett resultat av trend och marknadsföring, likaså framgångarna för prosecco och laxrosa roséviner i Provencestil.

Då bruset är stort gäller det att sticka ut. Byggandet, stärkandet och utvecklandet av varumärket och vinportföljer är viktigt ur många aspekter. I år har jag stött på följande ”nya grepp”:

Mousserande på burk

Mousserande vin på burk från Kalifornien. Francis Ford Coppola är inte bara aktuell som filmregissör och huvudgäst på årets Stockholm Filmfestival, han driver också ett av Kaliforniens mest framgångsrika vinföretag. I hans portfölj finns flertalet belönade viner på zinfandel, cabernet sauvignon och chardonnay – och nu även ett sparkling wine can blanc de blanc under namnet Sofia. En hyllning till hans dotter förstås, även hon hyllad filmregissör.

Vid en första anblick känns det lite märkligt, en knallröd metallicburk med tillhörande sugrör är inte precis det första jag tänker på när jag blir sugen på ett glas mousserande. Men å andra sidan har kolsyrad dryck återfunnits på burk de senaste 50 åren, så jag borde inte bli förvånad att även det mousserande vinet mer och mer nu börjar dyka upp i burkförpackning.

Godis och rosé

Rosévinstrenden har exploderat de senaste åren, vilket i mitt tycke är bra. Det produceras mängder av fin rosé och idag har vinet gått från att vara säsongsförknippat till att nyttjas året om. Matkombinationerna är fler och prestigeroséer lockar fler och fler. I år kunde vi dessutom hitta smågodis med rosévinsmak. Jodå, små gumminallar i läckert laxrosa färg såldes som extra push till vinerna om man handlade utanför Sveriges gränser.

I USA och på vissa håll i Frankrike kan man nu även hitta annat smågodis i geléform med smak av chardonnay, sauvignon blanc, cabernet sauvignon och merlot. Att chokladpraliner fyllts med starkvin och alkoholsmaker är vi vana vin – men att det nu är mer druvtypiska smaker som återfinns i godiset är för mig nytt.

Djupfryst champagne

Glass – även här har vi tidigare kunnat återfinna vissa spritsorter som likörer, whiskey och cognac i smakpaletten – i år hittade verkligen champagnen ner i frysdiskarna. Stora aktörer som bland annat Moët & Chandon återfanns bland de populäraste glassmakerna på semesterorterna.

Här hemma i Sverige blev det också uppståndelse då någon försökte marknadsföra alkoholhaltig isglass i popup-format.

Blått i glaset

Det blå vinet. Jodå, det experimenteras med att låta vinerna få andra färgnyanser än vitt, gult, rosé och rött. I Spanien har man tagit det på fullt allvar och nu låtit det blå vinet säljas kommersiellt. Jag har fått foton från vänner som befunnit sig i New York och som på barerna där kan köpa blått vin från Gik – supertrendigt.

Själv serverades jag vin i turkosblå nyans som svalkande aperitif när jag gästade Palma, Mallorca, i våras. Dessutom har man i Valencia tagit fram en cava som till och med letade sig in på någon av Systembolagets hyllor i Stockholmsområdet i somras.

En hit på trendiga nattklubbar och beachklubbar där effekten av azurblå vin som skimrade i glaset ömsom kittlade, ömsom gav skrämselhicka. En cool effekt? Onekligen, en vinupplevelse? Nej, inte för mig. En trend? Time will tell …

Som vinälskare får man många gånger skaka på huvudet och förfasas över trender, andra gånger är vi glada att en trend innebär att något får en nyrenässans – vi kan kort konstatera att kommersiella krafter alltid kommer att ta stor plats, på gott och ont.

EXTERN LÄNK

Här är några vintips där sommelieren med stor glädje anar trendtråden.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln