Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Annons

Rosé – så mycket mer än ett semestervin

Att rosévinerna tagit ett fast grepp om oss svenskar är numera en sanning. 2015 såldes närmare 17 000 000 liter rosévin vilket också visar att det är den vinkategori som växer snabbast i Sverige. Sommelieren Michael Anderquim tipsar om några dyrare prestigeroséer bland vintipsen.

Där vi förr betraktade roséviner som allt från misslyckade sekundära rödvinsalternativ till ”godisblask” som enbart var till för att drickas på sommaren i en berså tillsammans med mindre nogräknade väninnor – har rosévinet de senaste åren klivit fram i rampljuset hos alla grupper. Det finns inte en förortsbalkong eller radhusaltan som i ett nafs förvandlas till en trendig lounge på rivieran tack vare att ishinkarna fylls av läckert laxrosa roséer från Provence. Nattklubbar, caféer, picknickfiltar, restauranger med mera – alla har flertalet alternativ bland rosévinerna och vi älskar det. Systembolagets hyllor dignar i dag rosa i alla nyanser som vore det ett kliv in i en Törnrosavärld bland sagorna.

Högsäsong för rosé

Nu är högsäsongen i full blom och det är skönt att som vinsommelier slippa försvara och förklara rosévinets välförtjänta plats – jag möter inte längre lika mycket fördomsfulla kommentarer om vinerna. Tvärtom är nyfikenheten större, acceptansen bredare och kvalitén mina vänner är ofta skyhög när det kommer till innehållet. Etablerade producenter och vinmakare levererar idag toppviner och spännvidden bland roséviner är både spännande och stor.

Det finns idag viner som lätt klassas som prestigeroséer av den anledningen att växtplatserna är exklusivare, urvalet av druvor noggrannare, vinifieringen mer uträknad, volymerna mindre och efterfrågan större än själva tillgången. Lägg även till riktade målgrupper där trend, pengar och status är viktiga ingredienser så finns det en marknad för roséviner som kostar upp mot tusenlappen per flaska, och då pratar jag inte om champagner.

Kändisar har egna märken

Musik-, film- och idrottsstjärnor profileras idag gärna med roséviner. Fotomodeller och toppmäklare har egna märken och investerar sina intjänade miljoner i exklusiva vinslott och gårdar runt om i Provence. En amerikansk vinmakare, som är känd för sin mer “maskulina rock´n roll-framtoning” på sina viner, myntade ett uttryck för något år sedan då man valde att satsa på roséviner: ”Yes You can drink rosé and still be a bad ass!”. Snart följde andra i fotspåren med rubriker som bland annat: ”Real men drink rosé” mot en fotobakgrund som mer påminner om en högoktanig och muskeldoftande filmaffisch från en actionfilm än ett azurblått hav och en solvarm riviera i St Tropez. Välbetalda fotbolls- och tennisstjärnor semestrar gärna på luxuösa yachter, plager och resorter där rosévin har blivit en statussymbol för många. Och då pratar jag fortfarande inte bara om champagner …

Inte bara på semestern

Är rosé fortfarande enbart ett semestervin?

Nej, absolut inte – i Europa och framförallt USA, Australien och Nya Zeeland dricker man idag roséviner året runt. Jag tycker det är coolt och jag hoppas nu att rosévinerna även här hemma får chansen att bli mer av ett ”året runt vin” istället för som nu mest vara ett säsongsvin. Det produceras i dag utmärkta roséviner som är matorienterade, lagringsdugliga och som passar utmärkt en mörk novemberkväll då aperitifen ska sätta igång smaklökarna.

EXTERN LÄNK

Läs VGSOMM och få vintipsen här!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln