Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Bekvämt businessmode nya trenden efter pandemin

Nu vill vi se snygga ut på jobbet igen – men det måste vara bekvämt.

Adjö mysbyxan – välkommen kostymen. Nu säger vi farväl till hemmalooken och gör garderoben redo för ett liv efter pandemin. Det visar unik data från Klarna.
– Det nya businessmodet kommer att vara coolare än förut, säger Emilia de Poret, Klarnas Fashion Director.

Efter ett års hemmajobb är världen redo att kliva ur mysbrallorna – nu vill vi se snygga ut på jobbet igen. Det visar en helt ny modeundersökning baserad på onlineköp med Klarna. De senaste fyra månaderna har försäljningen av klassiska businessplagg som blazern, kostymen, blusen och klänningarna mer än fördubblats.

– Undersökningen visar att vi ser en nystart för businessmodet. Vi är på väg tillbaka till kontoret. Att just kostymen gör sitt intåg på nytt kan vara ett uttryck för att vi längtar efter att få ta kontroll över våra liv igen, säger Emilia de Poret, Fashion Director på Klarna.

Svenskar kräver bekväma kläder

Medan kostymtrenden är tydlig i USA, väljer svenskarna en kombination av business och avslappnat mode. Klarnas undersökning visar att vi ställer helt nya krav på funktionalitet och bekvämlighet.

– Komfort är helt klart ett måste. Många väljer en mer avslappnad siluett på kostymen, kavajen blir lite mer oversized, kostymbyxan lite vidare och kanske med resår i midjan. Vi kommer även att se mer av ett coolare businessmode där de tidigare strikta klädkoderna får ge vika, säger Emilia de Poret.

Klarnas Fashion Director Emilia de Poret

Handlar om att känna sig trygg

Att vara välklädd har fått en bredare innebörd, och begreppet ”kostym” kan lika gärna vara en favoritklänning som en skräddad kavaj och svarta skinnbyxor, menar Emilia de Poret.

– Det handlar snarare om att känna sig trygg och hitta hem i sin stil, säger hon.

Den klassiska vita skjortan har inte heller samma givna plats i businesslooken post corona.

– Modeföretagen anpassar sig efter våra nya komfortkrav. Skjortor i mjukare kvalitet eller mer avslappnade i passformen är något vi ser mer av. Likaså finstickade tröjor eller en snyggare t-shirt under kavajen.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln