Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Annons

Därför ökar försäljningen av hörlurar med sladd

Den globala trenden är tydlig – nostalgiska produkter har fått ett rejält uppsving. I varukorgen ligger numera operahandskar, hörlurar med sladd och truckerkepsar. Men varför har vi börjat shoppa retroprylar helt plötsligt?

Vad har hörlurar med sladd och vurmande för kostymdrama gemensamt? Jo, en längtan efter lyckligare tider. I alla fall enligt en ny rapport från Klarna. I Klarnas första årliga trendrapport The Checkout, redovisas det gångna årets starkaste konsumenttrender. Baserat på vad konsumenter näthandlat, har Klarna identifierat “nostalgi" som årets dominerande tema. Här syns ett tydligt mönster av att produkter inspirerade av 1700-talet och ända fram till början av 00-talet har ökat i försäljning under året. Trendexperten Agus “The Algorythm” Panzoni, som samarbetat med Klarna i rapporten, pekar på en längtan efter gladare och mer bekymmersfria tider som en drivande faktor.
– Inspiration från tidigare tidsåldrar är inget nytt men den nostalgiska prägeln på årets trendande produkter är anmärkningsvärd. Med tanke på att vi befinner oss i en snabbt föränderlig värld, verkar det som att många människor söker tillflykt från vardagen och finner tröst i att kunna drömma sig bort till svunna tider. Det är uppenbart att människor har sökt sig till produkter som ger en känsla av gladare och mer bekymmersfria tider, säger Agus Panzoni, trendexpert och medskapare till rapporten.

Inom temat “nostalgi” har Klarna identifierat fem globala trender. Den första trenden, 'Vintage tech', rör produkter med enklare och beprövad teknik. Två exempel är hörlurar med sladd och flip-telefoner.
‘Hyperfemininity’ som inkluderar subtrender som ‘Barbiecore’, ‘Bimbocore’ och ‘Balletcore’ är den andra trenden som drivits av en ökad global försäljning av till exempel rosa produkter som rosa cargobyxor, ballerinaskor och nageldiamanter.
De resterande tre trenderna är ett resultat av att konsumenter letat efter inspiration från tidigare epoker; 'Y2K' med modeplagg från tidigt 00-tal, 'Counterculture' med rötter i 80-, 90- och 00-talens ungdomsrörelser och musikgenrer som Goth, Grunge och Pop-punk, och 'Regencycore' med stilar inspirerade av den viktorianska eran.

– Inflytande från populärkulturen har varit avgörande för dessa shoppingtrender och nostalgiska inslag har setts på ett flertal ställen inom popkulturen under året. ‘Hyperfemininity’ genom hajpen kring den kommande Barbie-filmen, ‘Regencycore’ i den populära Netflix-serien "Bridgerton" och ‘Counterculture’ eller ‘motkultur’ i den senaste säsongen av "Stranger Things", säger Agus Panzoni.
I Sverige har samma trender observerats med några distinkta produktvariationer. Svenska konsumenter har anammat dessa trender lokalt genom sina köp av till exempel skivspelare, rosa cargobyxor och baguetteväskor.
– I Sverige hanterar Klarna ungefär hälften av alla onlineköp så vår transaktionsdata är minst sagt representativ. Våra kollektiva köp säger något om samtiden bortom våra enskilda köp. The Checkout är Klarnas första trendrapport som sammanfattar året och berättar den historien, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Topplistor över trendande produkter i Sverige 2022 (jämfört med en genomsnittlig månad 2021):

Topp 5 - ‘Vintage Tech’

  1. Skivspelare  (+1222 % i sep)
  2. Enkel telefon/funktionstelefon  (+544 % i feb)
  3. Hörlurar med sladd (+84 % i sep)
  4. Ipod (+35 % i jan)
  5. Boombox  (+17 % i mars)

Topp 5 - ‘Hyperfemininity’

  1. Rosa plagget, till exempel rosa cargobyxor (+758 % i sep)
  2. Platåskor (+196 % i mars)
  3. Tyllkjol (+167 % i juli)
  4. Tyllklänning (+147 % i sep)
  5. ‘Jellies’/’Jellyskor’ (+79 % i juni)

Topp 5 - ‘Y2K’

  1. Baguetteväskor (+749 % i juni)
  2. Kort t-shirt/magtröja  (+182 % i juni)
  3. Träningsoverall i velour (+125 % i sep)
  4. Armébyxor (+102 % i sep)
  5. Truckerkeps (+75 % i april)

Topp 5 - ‘Counterculture’

  1. Sammetskjol (+225 % i aug)
  2. ‘Chunky boots’ (+132 % i sep)
  3. Solörhängen (+100 % i aug)
  4. Läderjacka (+79 % i jan)
  5. Maxikjol (+72 % i juli)

Topp 5 - ‘Regencycore’

  1. Operahandskar (+188 % i sep)
  2. Klänning med empireskärning (+117 % i juni)
  3. Fjäderväska (+95 % i juli)
  4. Off-shoulder-klänning (+86 % i sep)
  5. Fjäderhårband (+76 % i sep)

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln