Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Historien bakom framgångssagan IKEA

Igenkänningsfaktorn är hög. Den blå byggnaden med den gula skylten som tornar upp sig längs med motorvägen. Men hur började egentligen denna svenska framgångssaga? I samband med att IKEA firar 75-årsjubileum berättar vi historien om Sveriges mest framgångsrika möbelföretag.

De flesta av oss vet att Ingvar Kamprad var mannen bakom IKEA. Men vem var han och hur gick han tillväga för att lyckas etablera en sådan stor verksamhet i Sverige och utomlands?

40-talet: Postorderverksamheten

Lagerbladska utställningen i Älmhult från 1957. Utställningen öppnade 1953 och människor kom dit för att se och prova möblerna som de sedan kunde köpa på postorder. Ingvar arbetade alltid utifrån devisen: Inga affärer är avslutade förrän kunden är nöjd. Foto: IKEA

Framgångssagan IKEA börjar med att Ingvar Kamprad, född i Småland, redan som ung förstår att man kan göra affärer. Han köper partier med tändsticksaskar från Stockholm som han säljer vidare i bygden för att tjäna en slant och när han börjar realskola är det livremmar och läderväskor som saluförs i skolan. När Ingvar tar sin realexamen 17 år gammal 1943 frågar hans pappa vad han vill ha i examenspresent. Svaret blir då att Ingvar vill ha faderns tillåtelse att starta firma. Kort därpå registreras firman IKEA.

I slutet av 40-talet kommer möbler för första gången in i bilden. Ingvar har goda förbindelser med de småländska möbelfabrikerna och börjar sälja möbler som levereras till slutkund direkt från leverantörerna – en oerhört viktig del för att effektivisera och spara pengar.

EXTERN LÄNK:

LÄS MER om hur IKEA firar 75 år och se aktuella erbjudanden här

50-talet: Sveriges första IKEA-varuhus byggs i Älmhult

Bild på det första varuhuset i Älmhult, strax efter öppningen 1958.

I början av 50-talet säljer Ingvar Kamprad möbler med stor framgång. Han köper Lagerblads före detta snickerifabrik som han konverterar till en utställningslokal. Tanken är att kunderna ska få ”känna och klämma” på produkterna som finns i katalogen innan de bestämmer sig för ett köp. Människor från hela Sverige kommer med tåg eller bil för att titta på utställningen. Omsättningen ökar och reklamavdelningen växer. IKEA-katalogen får nu en allt viktigare funktion. Till slut inser Ingvar att utställningslokalen är för liten och bestämmer sig för att bygga ett modernt varuhus. År 1958 öppnar det första IKEA-varuhuset i Älmhult.

Med tiden blir det allt större efterfrågan på möbler i och med miljonprogrammets framfart. Det är många nya hem som ska inredas.

60-talet: Viktigt avtal med Polen

Ingvar Kamprad framför varuhuset i Älmhult, det första IKEA varuhuset som öppnade 1958. Bild tagen 1967-1968. Visionen:. Att skapa en bättre vardag för de många människorna. Foto: IKEA

Framgångssagan fortsätter men tillgången på möbler i förhållande till efterfrågan är liten. Det är nu en av de viktigaste händelserna i IKEAs historia äger rum. På en resa i januari 1961 får Ingvar Kamprad kontakt med möbelindustrin i Polen. Här bildas ett långsiktigt samarbete som ska visa sig vara perfekt för storskalig produktion.

Under 60-talet byggs fler varuhus. IKEAs andra varuhus öppnar 1963 i strax utanför Oslo. Expansionen i Sverige fortsätter med varuhus i Kungens Kurva i Stockholm (1965), Sundsvall (1966) och Malmö (1967).

90-talet: Demokratisk design

År 1995 deltar IKEA i en möbelmässa i Milano. Det är i samband med det som den första IKEA PS-kollektionen lanseras och IKEA börjar prata om demokratisk design – ett begrepp som är nära betingat med IKEAs vision och affärsidé – att göra bra heminredning tillgänglig för de många. Demokratisk design står för att varje produkt ska inbegripa en kombination mellan elementen form, funktion, hållbarhet, kvalitet och lågt pris.

Framtidsutmaningar

3 gånger under hösten och vintern släpps nya versioner av IKEA klassiker från olika epoker. Produkterna är på tillfälligt besök och säljs i begränsad upplaga.

En röd tråd genom IKEAs historia har varit att ständigt utmana sig själv till att bli bättre. Se utmaningarna som möjligheter och omvandla dessa till framgångsfaktorer. Detta är något som idag är mer relevant än någonsin för IKEA.

– För oss är det jätteviktigt att lyssna in vad våra kunder vill ha. Just nu innebär exempelvis att erbjuda nya snabbare leveranssätt samt tjänster som möbelmontering och heminredningshjälp. Det handlar också om att utveckla vårt miljöarbete ännu mer för att ha en positiv påverkan på både människor och miljö, säger Mattias Johansson, försäljningschef på IKEA Sverige.

75-årsjubileumet blir ett stort firande för IKEA med både medarbetare och kunder.        

– Utan våra kunder hade det aldrig blivit en sådan framgång. För att tacka våra kunder återupplivar vi utvalda klassiska, ikoniska IKEA-produkter från olika epoker. Först ut är produkter från 50- och 60-talets IKEA, säger Mattias Johansson.

EXTERN LÄNK:

LÄS MER om de återupplivade klassikerna och andra 75-års-erbjudanden här

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln