Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Annons

Så kan ditt favoritvin bli nästa storsäljare

En känsla för vin, en cykel och en energisk entreprenör – så startade Vinguiden för 17 år sedan.

Sedan dess har Vinguidens läsare fått in flera favoriter på Systembolagets hyllor. Vi har träffat grundaren Magnus Bergqvist som fick svenskarna att börja beställa vin på nätet.

1999 var det inte många här i landet som beställde vin på nätet och hämtade ut på Systembolaget, trots att det var möjligt. I samband med Sveriges inträde i EU 1995 avvecklades de tidigare svenska monopolen på import, export, framställning och partihandel med alkoholdrycker. Detaljhandelsmonopolet fanns dock fortfarande kvar, men fick anpassas så att inte producenter i övriga EU-länder skulle missgynnas. Magnus Bergqvist, som tidigare jobbat på Apple, såg en möjlighet att göra något bra av beställningsvarorna. Ett sätt att digitalt paketera vin och presentera för konsument helt enkelt.

– Jag hade tagit fram stora pannåer, med vilka jag visuellt kunde förklara hur jag hade tänkt och hur det skulle komma att se ut. Med dessa cyklade jag runt till vinimportörerna i Stockholm och försökte övertyga dem om vilken smart affärsidé jag hade. En vinguide på nätet.

Mil efter mil på två hjul

Cykeln, ryggsäcken och hjälmen blev Magnus signum under många år och mil lades till mil under alla besök och bokade möten.

– En kompis från Apple hjälpte mig att skapa hemsida, och jag fortsatte boka möten och simma torrsim. Den första importören som faktiskt nappade på mina förslag var Arvid Nordquist HAB. Jag bad att få alla deras flaskbilder för att lägga upp dessa på hemsidan, och det blev startskottet för att kunna bygga upp en flaskdatabas.

På den här tiden hade Posten en tjänst som möjliggjorde köpta adressregister. Magnus la i princip hela bolagets budget på dessa register, men fick i retur ett par, tre tusen adresser som tackade ja till mailade utskick om vin. Med adresserna i ryggen kunde han sedan gå tillbaka till importörerna och säga att nu fanns intresset även hos konsumenten.

– Hos Pernod Ricard fick jag ja tack till Vinguidens första e-postutskick. “Vi tror på dig” sa man och sedan började det ena leda till det andra.

Det första utskicket ledde till fler adresser, ökat intresse och mer trafik. Nu började importörerna inse att det här med vin på mail faktiskt fungerade.

Tidningar vs internet

Till en början jobbade Vinguiden bara med hyllvaror. Det handlade helt enkelt om att visa upp flaskorna för konsumenterna. Det ganska snabbt och tryggt tuffande tåget tappade lite styrfart åren kring 2004, då det blev tillåtet att i dagstidningar annonsera drycker som innehåller mindre än 15 volymprocent alkohol. Många importörer såg och tog chansen att kunna synas i dagstidningar och kände inte samma behov av att använda sig av internet.     

– Det var några tuffa år då jag själv inte kunde plocka ut lön alla månader, men trots det såg jag utmaningen i att fortsätta och hitta nya vägar. Det var då tankarna på beställningssortimentet verkligen började utvecklas och vi hittade tekniska lösningar för att få in beställningsvaror på Systembolagets hyllor.

Magnus berättar att man på Philipson Söderberg gjorde en riktig grundcheck för att förvissa sig om att det verkligen var möjligt att få in en flaska ur beställningssortimentet i det fasta sortimentet. När det visade sig stämma väcktes åter intresset för vin via nätet.

– Det var än en gång Arvid Nordquist HAB som var först på bollen och vi gjorde ett utskick med ett sydafrikanskt rött vin ur deras beställningssortiment – som sålde massor och kom in på hyllan!

Det här blev startskottet för övriga branschen och importörerna började nu att satsa på beställningssortimentet, från att tidigare inte ha ens ha haft någon egentlig budget för det området.

Vinguiden är folkets röst

Närvaro och flitighet är ett par faktorer som kännetecknar Magnus. Han är alltid först på kontoret och var i världen han än befinner sig kollar han alltid hur utskicken går. Har det beställts 300 flaskor dagens första timme – då blir det en bra dag enligt Magnus. Då kan de nå 1 500-2 000 flaskor den dagen och ge produkten en rejäl chans att komma in på butikshyllan.

– Det finns de som tror att Vinguiden bara är ute efter att sälja vin, men vi är väldigt måna om att förmedla bra produkter. Ett vin som säljer stora mängder men inte har god kvalitet åker bort från butikshyllan igen, och det vinner inga parter på.

– Jag ser det som att Vinguiden är “folkets röst”. Lite grann som i den stora musiktävlingen i teve, där expertisen har en roll men där publikens – i det här fallet konsumentens – röst väger tyngst. Ett bra och uppskattat vin kan gå från relativt okänt till en storsäljare på Systembolagets hyllor.

2016 har företaget vuxit till nio personer och många cyklar fortfarande till och från jobb och möten. Magnus har nu köpt sig en liten bil, men cykeln finns kvar.

EXTERN LÄNK

Vilket var det första röda vinet ur beställningssortimentet som blev så populärt att det gick direkt in på Systembolagets hyllor – Läs om det här!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln