Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Edit, Edgar

Annons

”Det viktigaste är att brinna för sin idé”

Hur går man från idé till handling när man ska ta sin affärsidé till nästa nivå? Här får du tips från tre vinnare av entreprenörtävlingen Swedbank rivstart.

– Det viktigaste är att brinna för sin idé, säger Maximilian Ottosson, vd på Cellevate, en av vinnarna 2017.

Nu är Swedbank rivstart tillbaka. Har du en idé med en stark affärspotential och som samtidigt kan göra världen lite bättre kan du vara med och tävla om 500 000 kronor

Har du en affärsidé som det är dags att ta till nästa nivå?

För att ge dig en hjälpande hand på vägen berättar här tre vinnare från entreprenörstävlingen Swedbank rivstart om sina erfarenheter och ger tips om hur man lyckas med sin affärsidé.

EXTERN LÄNK:

Tävlingen Swedbank rivstart - gör världen bättre med din affärsidé

”Var beredd på att jobba hårt”

Sofia Nordell, som driver företaget Mitt käk. Hennes idé vill minska mängden skolmat som slängs, något som kan spara stora summor pengar varje år.

– Om kunden inte förstår din produkt och inte vill köpa den, trots att din magkänsla känns bra – ge inte upp. Enligt min erfarenhet handlar det snarare om att kommunicera på rätt sätt. Testa att kommunicera på ett nytt sätt och prova igen på marknaden.

Jag tycker också det är bra om man är ödmjuk för att man faktiskt inte kan allt– ta hjälp när det behövs av experter. Men släpp inte kontrollen över viktiga saker som till exempel ekonomin. Det är livsviktigt att veta hur det går för ditt företag.

Slutligen – var beredd på att jobba hårt. Ofta jobbar jag 50-60 timmar i veckan. Men med tanke på att jag tycker 90 procent av tiden är oerhört rolig så gör det inget.

”Det är inte pengar som driver mig”

Maximilian Ottosson, vd på Cellevate. Cellevates idé är att med hjälp av nanoteknik odla celler i en mer naturlig miljö, något som de på sikt hoppas kunna hjälpa läkemedelsindustrin.

– Det viktigaste är att brinna för sin idé. Det är utmanande att vara entreprenör, det är som en berg- och dalbana. I dalarna undrar man ”vad håller vi på med – kommer det någonsin gå?” Då hjälper det att tro på sin idé tills nästa topp och allt klaffar igen.

Det är inte pengar som driver mig i det här – utan det är att jag tror på vår idé: att vi har något här som jag tror kan hjälpa människor, och som kan göra ett avtryck. Passionen är också viktig, eftersom man ska övertyga kunder och investerare om att det är värt att ge oss en chans.

”Våga fråga dina tilltänkta kunder ”

Thomas Stenberg, vice vd, Winteria. Winteria utvecklar ett mätsystem som syftar till att i serieproduktion avgöra om en svets är godkänd och kommer hålla. Lösningen har som mål att hjälpa företag att skapa säkrare konstruktioner och minska slöseriet som kan uppstå när dugliga svetsade konstruktioner kasseras i onödan.

– Att försöka lösa ett verkligt behov är viktigt för mig som entreprenör, snarare än att ha fokus på att tjäna pengar. Våga fråga dina tilltänkta kunder om deras verkliga behov och utmaningar. Man blir förvånad över hur öppna folk är bara man frågar. Då kan du tidigt se om din idé löser kundernas utmaning.

Ha koll på dina egna styrkor och svagheter, och var ärlig mot dig själv. Att jag har mycket erfarenhet som ingenjör innebär inte automatiskt att jag är bra på exempelvis sälj eller marknadsföring. Så när du rekryterar – se till att rekrytera människor som har rätt kunskaper du inte har för att bygga ett bra lag.

EXTERN LÄNK:

Läs mer om Swedbank rivstart och de fullständiga villkoren på swedbank.se/rivstart

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln