Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Varningen: Så kan du drabbas av bedragare i julhandeln

Under december månad ökar näthandeln och parallellt också bedrägerierna. En av metoderna som används i allt större utsträckning är så kallad ”vishing”.

När julen närmar sig ökar onlineshoppingen explosionsartat. Det får bedragarna att jubla – och numera är de bara ett samtal bort. Här är varningstecknen du behöver ha koll på.

Under december månad ökar näthandeln och parallellt också bedrägerierna. En av metoderna som används i allt större utsträckning är så kallad ”vishing”, en sammansättning av orden voice och phishing. Vishing innebär att du till exempel får ett samtal där personen säger sig ringa från posten och meddelar att ditt paket försvunnit. För att du ska få mer information om din leverans ber personen i andra sidan luren att du ska legitimera dig med bank-id. Men om du gör det, finns risken att ditt bankkonto snabbt töms.

Ny bedrägeriform

Polisen kallar vishing det för den nya tidens bankrån. Offren luras alltså till att själva lämna ut sina uppgifter i ett telefonsamtal.

– Nu finns inte kontanterna på bankkontoren längre, så de kriminella nätverken måste hitta inkomsterna någon annanstans, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens bedrägericenter.

Men det är inte bara runt jul som bedragarna försöker lura oss. Året runt lyckas falska poliser och banktjänstemän få människor att lämna ut sina uppgifter - och tömmer deras konton.

Grövre metoder

I Klarnas podcast Kalla bedrägerier hör vi bland annat om fall där bedragare som utger sig för att vara poliser ringer och berättar att en familjemedlem varit med om en olycka. Det enda sättet att få veta mer om vad som hänt är att legitimera sig med sitt bank-id.

– Man blir ju fruktansvärt stressad om man får höra att en anhörig ligger på sjukhus. Det är ett väldigt cyniskt sätt att komma över någons pengar, säger Lotta Mauritzson.

Tömde Jennifers konto

I podden får vi höra om hur Jennifer, 24, blev lurad. Bedragarna uppgav att de ringde från bankens säkerhetsavdelning och att hon måste förnya sitt bank-id. För att göra det ombads hon legitimera sig.

– Då ringde varningsklockorna, att man inte ska legitimera sig mot något man inte vet något om, berättar Jennifer. Hon gjorde ändå som hon blev instruerad, men anade att något inte stod rätt till. När Jennifer sedan loggade in på sin internetbank kunde hon i realtid se hur kontot tömdes på pengar.

Hur det gick för Jennifer hör du i Klarnas podcast Kalla bedrägerier, en true crime-podd om några av världens mest spektakulära it-brott och bedrägerier - perfekt lyssning under jul- och nyårshelgerna.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln