Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Nya listan: De är bäst på att betala sina köp i tid

De mest markanta skillnaderna i betalningsmönster bland Klarnas kunder är inte mellan olika åldersgrupper, utan mellan könen.

Unga pekas ofta ut som en grupp i riskzonen för att skuldsätta sig av myndigheter och media. Men statistik från Klarna visar att det är en något orättvis slutsats och att det snarare handlar om kön – kvinnor är överlag bättre på att betala sina fakturor.

Debatten i Sverige handlar ofta om att säkerställa att unga inte hamnar i skuld. Klarna som hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige konstaterar att det är ett något missvisande fokus. Faktum är att nivåerna för påminnelseavgifter på Klarna-köp är desamma för unga vuxna i åldern 18-25 år som för Klarnas breda kundbas. 

De mest markanta skillnaderna i betalningsmönster bland Klarnas kunder är inte mellan olika åldersgrupper, utan mellan könen. Män får överlag fler inkassokrav än kvinnor, och är överrepresenterade jämfört med kvinnor i samtliga åldersgrupper.

– Kvinnor är generellt bättre på att betala sina fakturor i tid. Bland män är det endast de över 65 år som är bättre på att betala i tid än unga kvinnor i åldern 18-25 år, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

“Unga konsumenters trygghet är en prioritet”

Viveka Söderbäck menar att unga konsumenters trygghet och finansiella hälsa är en prioritet för Klarna, men att unga ibland något orättvist utmålas som oförmögna att hantera sin ekonomi.

– Unga vuxna är en grupp vi är särskilt måna om. Det är rimligt att anta att de har mindre erfarenhet av avgifter, räntor och konsekvenser av obetalda betalningar än äldre åldersgrupper. Samtidigt ser vi att unga är bäst på att använda våra verktyg för en tryggare finansiell vardag och använder funktioner i vår app för att få bättre översikt över sin ekonomi och sina utgifter, säger hon.

Den 27 maj lanserade Klarna sajten Wikipink som en del i företagets arbete för att stärka den finansiella konsumenthälsan i Sverige. Sajten innehåller statistik över andelen Klarna-köp som får påminnelseavgifter eller går till inkasso.

Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Efterlyser större transparens

Klarna uppmanar även andra kreditaktörer att offentliggöra statistik och mål, för en mer transparent diskussion om överskuldsättning i Sverige.

– Det är jätteviktigt att de här frågorna diskuteras. Vi vill driva en positiv förändring i branschen och vår data är ett värdefullt verktyg som underlag för den debatten. Vår statistik utgör en bra utgångspunkt, och om  fler banker och kreditaktörer öppnar upp och delar sina siffror kommer det ge en ännu bättre bild över hur verkligheten ser ut – och hur man kan göra den svenska kreditmarknaden mer transparent och därmed schysstare och tryggare för konsumenterna , säger Viveka Söderbäck.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln