Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Klarnas inkassochef avslöjar de vanligaste myterna om inkasso

Här är sanningen om svenskarnas skuldberg.

Vad är egentligen sant eller falskt om svenskarnas skuldsättning och inkasso? Jan Hansson, inkassochef på Klarna, reder ut myterna i podden Ekonomi på riktigt.

Hur väl stämmer bilden vi har om inkasso och skulder? I ett nytt poddavsnitt med ekonomiexperterna Charlie Söderberg och Mathias Andersson berättar Jan Hansson, inkassochef på Klarna, sanningen om svenskarnas skuldberg.

Har vi större skulder än någonsin?

– Delvis sant – skulderna är färre men värre. Antalet skuldsatta har minskat mellan 2010 och 2020. Även i relation till BNP minskar skuldsättningen. Men genomsnittsskulden är högre än tidigare och låg under 2020 på 217 000 kronor. Till stor del drivs denna skuldsättning av blancolån, inte av e-handel som många kanske tror. Ett genomsnittligt blancolån är 110 000 kronor, ett genomsnittligt Klarna-köp är 755 kronor, trots det är det ofta e-handeln som pekas ut som den största boven i svenskarnas växande skuldberg. 

Är den vanligaste orsaken till att få en påminnelse att man struntar i att betala?

– Det är falskt, enligt våra undersökningar är den vanligaste orsaken att man helt enkelt glömmer bort fakturan. Och det är just därför som Klarna nu genomför flera förändringar för att få fler att betala i tid. Bland annat ökar vi betaltiden från 14 till 30 dagar och skickar ut fler vänliga påminnelser i flera kanaler när det är dags att betala.

Stämmer det att största delen av Klarnas intäkter kommer från påminnelseintäkter? 

– Det är falskt. Vi ser varje ärende som går till Kronofogden som ett misslyckande och vi kallar påminnelseavgifter för ”negativa intäkter” – det är intäkter vi inte vill ha. 0,04 procent av alla våra transaktioner gick till Kronofogden under 2020, vilket är en låg siffra - men som vi vill sänka ytterligare.

 Kan vem som helst hamna hos Kronofogden?

– Det är sant. Ofta finns det en bakomliggande orsak, såsom skilsmässa, plötslig arbetslöshet och långvarig sjukdom. Det kan med andra ord vara vem som helst som hamnat i ekonomiska svårigheter. Ofta har det inte funnits någon ekonomisk buffert för att kunna hantera sådana omvälvande händelser, vilket tyvärr kan så långt som att man hamnar hos Kronofogden

Är det lönlöst att höra av sig till inkassobolaget?

– Helt falskt – och det hoppas jag så många som möjligt tar till sig. Hör av dig till dina fordringsägare. De allra flesta är öppna för att hitta en lösning som fungerar för alla parter. På ett sätt krockar inkassoprocessen med det mänskliga beteendet – vi går och gömmer oss när något är obehagligt. Men tar man tag i det direkt, och vågar höra av sig, så kan mycket lösas. Och numera erbjuder många inkassoföretag self-service och andra kontaktvägar för enklare service.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln