Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Hon är en silversurfare med stil

Marianne Strömberg, 89, är en av många som börjat använda digitala verktyg för handla och hålla kontakten med vänner och familj.

Från en dag till en annan blev det centralt för många seniorer att kunna kommunicera med barn och barnbarn digitalt. Och även att kunna göra både vardags- och sällanköp på nätet. Det menar Marianne Strömberg, 89, som är en silversurfare med stil.

– Jag fixar håret innan jag FaceTimear med barnbarnen, så jag inte skrämmer dem!

Under restriktionerna som infördes under våren till följd av coronapandemin blev miljontals seniorer uppmanade att stanna hemma. Från en dag till en annan blev digitala verktyg viktigare än någonsin som hjälpmedel i vardagen och en förutsättning för att jobba, handla och hålla kontakten med vänner och familj. För Marianne Strömberg, 89, blev förändringen påtaglig.

– Att träffa vänner och familj är det bästa jag vet. Jag ser alltid till att baka och laga extra så jag har kakor och mat i frysen, man vet aldrig när man får besök. Och dagar när jag inte har något särskilt planerat så är det roligt att gå till affären, alltid träffar man någon där att småprata med. Men plötsligt så skulle jag vara hemma hela dagarna, ensam. Det var förfärligt, säger Marianne Strömberg.

Saknade butiksbesök

Att videochatta med vänner, familj och barnbarn blev en höjdpunkt. Marianne Strömberg är också aktiv på både Instagram och Facebook.

– På Facebook och Instagram ser jag vad barnen har för sig, så roligt! Sen har vi pratat en hel del via video, så jag får se dem. Och då ser de ju mig också, så jag får se till att ha fixat håret innan så jag inte skrämmer dem, säger Marianne Strömberg.

De vanliga vardagsköpen fick hon hjälp med i början, men det blev snabbt tråkigt. Detsamma gällde även sällanköpen som hon vanligtvis skulle ha gjort ute på stan. Och hon började snart sakna möjligheten att besöka en butik, någonting som känts så självklart tidigare.

– Jag bad mitt barnbarn att köpa en ny mascara till mig, men det är ju roligt att gå runt i butiken och se själv vad man vill ha eller få idéer på nya fina saker. Då tipsade hon mig att gå in på Kicks på nätet och att allt fanns där – och det gjorde det ju! Det var otroligt egentligen att de hade så mycket saker i sin internetbutik. Sen betalade jag med Klarna och fick en faktura som jag betalade när min beställning hade kommit fram till mig.

Kändes läskigt först

Just att få faktura menar Marianne Strömberg är väldigt smidigt, för att slippa ge ut sina kortuppgifter och för att säkerställa att hon får rätt sak levererad innan pengarna dras från kontot. Hon har även börjat använda Klarna-appen för att kunna se sina inköp på ett och samma ställe.

– Ibland känns det lite läskigt, tänk om jag gör fel! Men då är det väldigt bra att man kan få hem sakerna först och kontrollera att allt står rätt till. Men man lär ju sig snabbt så att självförtroendet blir bättre också. Det är enklare än man kan tro. Nu är det ju dags för julklappsinköp, och dem kan jag ju göra i lugn och ro hemifrån i år. Det ska bli roligt!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln