Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Klarnas chef ger svar på tal om kritiken

De ekonomiska rådgivarna Charlie Söderberg och Mathias Andersson ställer Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg mot väggen.

Tjänar Klarna pengar på att människor inte betalar i tid? Är det en medveten strategi att få kunder att missa betalningen för att de ska dra på sig en påminnelseavgift?

Tvärtemot vad många tror så är kunder som inte betalar de sämsta kunderna, och påminnelseavgifter ett nödvändigt ont, menar Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg.

Klarna är känt för att erbjuda smidiga betalningslösningar för den som handlar på nätet, och deras tjänster används av fler än 200 000 butiker och 90 miljoner konsumenter världen över.

Som största aktör på marknaden har Klarna under sina 15 år både granskats och kritiserats. Vissa menar att Klarna möjliggör köp man som konsument kanske inte har råd med. Andra menar att Klarna vill att kunderna ska missa sin faktura och därmed få en påminnelseavgift.

De ekonomiska rådgivarna Charlie Söderberg och Mathias Andersson blev kända för svenska folket genom tv-programmet Lyxfällan och är vana vid att ställa de tuffa frågorna. I sin podcast Ekonomi på riktigt intervjuar de Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg om företagets avsikter och hur de ser på sitt ansvar som bank och betaltjänst.

“Tar ansvaret på stort allvar”

På frågan om huruvida Joakim Lundberg ser en risk med att Klarna skulle göra det för lätt att handla och därmed möjliggör överkonsumtion eller skuldsättning svarar han så här:

– Precis som alla andra banker och kreditgivare har vi ett ansvar, som vi tar på stort allvar. Att en person hamnar i en besvärlig ekonomisk situation har ofta flera anledningar, och vi ska inte vara en av dem. Som marknadsledare är vi måna om att föregå med gott exempel, säger Joakim Lundberg.

Klarna har också ett skyddsnät som minskar risken att deras kunder tar på sig skulder de inte kan betala. Eftersom en bedömning görs vid varje enskilt tillfälle kan Klarna titta på de transaktioner som har gjorts med dem tidigare för att avgöra om mönstret börjar bli ansträngt, och godkänner då inte delbetalning eller faktura som ett alternativ.

“Vi vill inte ha intäkter från påminnelseavgifter”

På en fråga från Mathias Andersson om huruvida Klarna har som strategi att människor inte ska betala i tid, svarar Joakim Lundberg att det inte stämmer – tvärtom, menar han.

– Vi har inget intresse av att en kund ska handla och sedan inte betala. Hela vår affär bygger ju på att kunden ska känna sig nöjd med vår tjänst och att vi gjort shoppingen smidigare. Om en kund blir missnöjd för att den får en påminnelseavgift är det direkt skadligt för den relationen.

Av alla köp med 14-dagarsfakturor får bara omkring fem procent en påminnelseavgift, vilket bolagets vd Sebastian Siemiatkowski gått ut med på Twitter.

– Vi har som målsättning att de avgifterna ska försvinna helt, och testar olika sätt att få människor att betala sina fakturor i tid. Vi tror inte på att tjäna pengar på avgifter som kunder inte valt att få, säger Joakim Lundberg.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln