Annons

De är bedragarnas nya måltavla

”Det är väldigt lätt att tro att man aldrig kan bli lurad som ung och med stor digital vana.” säger Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna.

Det är inte bara äldre som utsätts för bedrägeri. Nu riktar kriminella in sig mot allt yngre brottsoffer – som trots hög digital vana riskerar att bli lurade.

 – Bedragare hittar ständigt nya infallsvinklar och offer, säger Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna.

Kan du lita på att personen du pratar med i telefon verkligen ringer från banken eller sjukvården? Med tanke på att kriminella ligor satt i system att ringa upp i syfte att komma över ditt bank-id kan en viss misstänksamhet bespara dig mycket problem.

Kriminella hittar ständigt nya metoder för att komma över våra pengar. En metod som ökat markant de senaste åren är så kallad vishing eller voice fishing. Genom att utge sig att vara någon som vi litar på försöker bedragarna komma över svarskoder från bankdosan och mobilt bank-id.

Målet – att tömma våra bankkonton.

”Övertygande och trevliga”

Tidigare har bedragarna föredragit att rikta in sig på äldre personer som inte har lika stor digital vana.

– En äldre person skulle aldrig lämna ut sitt pass eller körkort till en främling som knackar på dörren – men man har inte riktigt haft koll på vad det innebär att lämna ut sitt bank-id, säger Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna.

Men nu har polisen också sett att bedragarna vänder sig till allt yngre personer, födda på 90-talet. I takt med att de kriminella försöker lura yngre byter också bedragarna strategi och utger sig för att ringa från exempelvis polisen eller betaltjänster.

– Det är väldigt lätt att tro att man aldrig kan bli lurad som ung och med stor digital vana. Men bedragarna är proffs på detta samtidigt som de är väldigt övertygande och trevliga, säger Richard Skoog.

Vanligt varningstecken

Det är nästan alltid väldigt bråttom när de ringer så att offret inte har tid att tänka efter eller kontrollera om allt verkligen stämmer.

– Det i sig är ett varningstecken. Ett seriöst företag har inte så bråttom utan låter dig kontrollera att allt stämmer och ger dig möjlighet att ringa upp igen via växeln om du känner att något eventuellt inte stämmer, säger Richard Skoog.

Att just bank-id är målet för bedragarna beror på att identifieringsmetoden låser upp hela din ekonomi. Enligt Richard Skoog är det bästa botemedlet utbildning så att alla förstår hur tekniken fungerar och vad bedragarna är ute efter. 

–  Vi är idag duktiga på att förhindra bedrägerier i väldigt stor utsträckning, men tekniska hinder råder tyvärr inte bot på den här typen av bedrägerier. Mitt bästa tips är att tänka efter en extra gång och vara skeptisk, särskilt om något låter för bra för att vara sant, avslutar Richard Skoog.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln