Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Annons

Drabbades av vishing – nya tidens bankrån

Falska poliser och banktjänstemän som får människor att lämna ut sina uppgifter och tömmer deras konton. Det är exempel på bedrägeriformen vishing, en metod som polisen kallar den nya tidens bankrån.

– Det är ett väldigt cyniskt sätt att komma över någons pengar, säger Lotta Mauritzson vid polisens bedrägericenter.

Vi har fått lära oss att aldrig lämna ut våra bank-id:n – ändå har bedrägerier där människor lämnar ut sina uppgifter till kriminella ökat de senaste åren. Och metoderna tjuvarna använder blir allt grövre.

I Klarnas podcast Kalla bedrägerier hör vi bland annat om fall där bedragare som utger sig för att vara poliser ringer och berättar att en familjemedlem varit med om en olycka. Det enda sättet att få veta mer om vad som hänt är att legitimera sig med sitt bank-id.

– Man blir ju fruktansvärt stressad om man får informationen att en anhörig ligger på sjukhus. Det är ett väldigt cyniskt sätt att komma över någons pengar, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens bedrägericenter.

Tömde Jennifers konto

Till 24-åriga Jennifer sa tjuvarna att de ringde från bankens säkerhetsavdelning och att hon måste förnya sitt bank-id. För att göra det ombads hon legitimera sig.

– Då ringde varningsklockorna, att man inte ska legitimera sig mot något man inte vet något om, berättar Jennifer.

Hon gjorde ändå som hon blev instruerad, men anade att något inte stod rätt till. När Jennifer sedan loggade in på sin internetbank kunde hon i realtid se hur kontot tömdes på pengar.

Ny bedrägeriform

Att lura offren till att själva lämna ut sina uppgifter kallas vishing, en sammansättning av orden “voice” och “phishing”. Polisen kallar det för den nya tidens bankrån.

– Nu finns inte kontanterna på bankkontoren längre, så de kriminella nätverken måste hitta inkomsterna någon annanstans. Vi ser att man använder bedrägerier som en av dem, säger Lotta Mauritzson.

Hur det gick för Jennifer hör du i det fjärde avsnittet av Klarnas podcast Kalla bedrägerier, en true crime-podd om några av världens mest spektakulära it-brott och bedrägerier – perfekt lyssning i hängmattan eller på stranden i sommar.

“Be att få ringa upp”

För att vara på den säkra sidan när telefonen ringer finns det några saker man alltid kan ha i åtanke, enligt Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna.

– Uppge inga uppgifter som bara du känner till, till exempel koder, kortnummer eller kontonummer. Ingen seriös aktör kommer att be dig om de här uppgifterna, säger han.

Ett annat tips är att helt enkelt lägga på luren eller be om att få ringa upp.

– Ett seriöst företag kommer inte att ha något problem med att du ber om att få ringa upp, säger Richard Skoog.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln